Ambassadeurs creëeren met reviewsysteem

Sinds de overgang in september 2016 van PIDZ 1.0 is het lange tijd weggeweest. Maar vanaf begin februari is het weer terug: het feedback- en reviewsysteem. Vijf vragen aan Stephanie Kulk en Sjors Luiten van InSocial, de ontwikkelaar hiervan, over de nieuwe trots van PIDZ.

Wat doen jullie bij InSocial?

Luiten: “We meten klanttevredenheid van midden-, klein- en grootzakelijke bedrijven en organisaties. Op die manier willen we inzicht geven in de beleving van hun klanten; waar presteren ze goed en waar kunnen zij nog een slag slaan? Dit doen we op alle gewenste niveaus. En als je toch al aan het meten bent: waarom zou je dan niet meteen reviews ophalen en deze verspreiden via sociale kanalen, de website of Google-zoekresultaten?”

Waarom zijn klantfeedback en online reviews belangrijk?

Luiten: “Mensen hechten waarde aan de mening van gelijkgestemden. Het is een proactieve manier van feedback opvragen. En dit is goed voor de online reputatie omdat een bedrijf zo aantoont transparant te zijn als het de resultaten publiek maakt. Dat wekt vertrouwen. Intern houden kan natuurlijk ook. Het belangrijkste is dat degene die feedback geeft – in het geval van PIDZ: de zorgprofessionals en zorgorganisaties – zich daadwerkelijk gehoord voelt. Helemaal wanneer de respondent ontevreden is of een suggestie ter verbetering heeft. Het uiteindelijke doel van dit reviewsysteem is dat PIDZ ambassadeurs kan creëren, omdat PIDZ zo kan meten of het waarmaakt wat het belooft en die resultaten kan delen met de gebruikers.”

Wat maakt deze feedbackoplossing nu zo bijzonder?

Kulk: “Het is heel uitgebreid, maar eenvoudig in gebruik. De zorgprofessionals en zorgorganisaties kunnen zowel feedback geven op PIDZ als op elkaar. Er zijn dus vier verschillende surveys (enquêtes, red.). Wat het echt uniek maakt, is dat de feedbackkoppeling in mijnPIDZ wordt geïntegreerd en volledig is geautomatiseerd. InSocial is er op deze manier wel, maar ook weer niet. De gebruiker heeft alle voordelen van de omgeving waarin hij of zij is gewend te werken. Dit hebben we voor deze sector nog niet eerder gerealiseerd.”

Wat bedoelen jullie met volledig geautomatiseerd?

Kulk: “De zorgverlener, zorgorganisatie of PIDZ hoeft helemaal niets te doen. Wanneer een zorgverlener bijvoorbeeld voor het eerst op een afdeling heeft gewerkt, dan krijgt deze professional na het versturen van zijn of haar urenregistratie middels een pop-up een verzoek om een survey in te vullen. Dit gebeurt overigens niet anoniem. De manager van deze afdeling kan dan feedback geven op deze zorgverlener. Om continu te blijven verbeteren, zal de professional een halfjaarlijks verzoek krijgen. Dat geldt ook voor de manager. Zo zien alle partijen waar verbeterslagen te maken zijn.”

Wanneer is feedback geven representatief?
Luiten: “Daar is geen eenduidig antwoord op te geven en dat verschilt per organisatie. Voor de zorginstellingen, zorgprofessionals en PIDZ is het doel om de kwaliteit van zorg te verbeteren en mensen blij te maken, om de zorg naar een hoger niveau te tillen. Laten we daar geen getal of percentage aan hangen.”

 

18 april 2018

Nieuwsbrief

Bedankt voor het inschrijven voor onze nieuwsbrief. Vanaf nu zullen we je op de hoogte houden omtrent het laatste nieuws van PIDZ.