Gaby wil tevredenheid terug

De spil in het web. Deze rol is Gaby de Jong toebedeeld als beheerder van het PIDZ Netwerkpunt. Naast faciliteren, informeren en adviseren, is hij dé tussenpersoon van de zelfstandige zorgprofessional en PIDZ die trots en tevredenheid wil laten terugkeren.

Waar komt het idee vandaan?

“Vanuit de Facebookgroep die ik heb opgezet, Netwerk zzp’ers in de zorg, komen regelmatig dezelfde vragen. Dat zette mij aan het denken. PIDZ zocht nog versterking, maar had geen precieze invulling voor deze rol. Mijn idee sprak aan en ik mocht het ook gaan uitvoeren. Best spannend, want het is helemaal uit mijn comfortzone, maar wel ontzettend leuk. Als zzp’er in de zorg, wat ik hiernaast blijf doen, mis je soms de diepgang. Met PIDZ Netwerkpunt krijg ik die mogelijkheid weer.”

Wat houdt jouw functie precies in?

“Eigenlijk is het nog een grijs gebied. Waar het op neer komt: door de groei kan het gevaar ontstaan dat PIDZ de verbinding met de zorg verliest. Om te voorkomen dat daardoor de kwaliteit achteruitgaat, is gezocht naar nog meer manieren om ‘Met zorg verbonden’ te blijven en dit ook te garanderen.”

Hoe wil jij ‘Met zorg verbonden’ uitdragen?

“Zorgen voor een positieve houding. De trots van de zelfstandige zorgprofessional mag weer terugkeren. Soms ontstaat er wrevel en frustratie over de kwaliteit van zorg dan wel het daarbij behorende uurtarief. Ik wil dit graag bespreekbaar maken, de angel eruit halen. Niet als moraalridder, dat is niet mijn rol, maar misschien in de vorm van intervisie. Zelfstandige zorgprofessionals horen hun vrijheid te behouden. Toch denk ik dat een aanspreekcultuur niet misstaat om zo de kwaliteit van zorg te verhogen en betaalbaar te houden.”

Trots laten terugkeren?

“Ik denk dat zelfstandige zorgprofessionals vanzelf weer trots zijn om via PIDZ op de werkvloer te staan als de ‘knelpunten’ verdwijnen. Dit zal waarschijnlijk een utopie zijn, want irritaties zullen altijd blijven. Mocht het vaker niet naar de wens van de opdrachtgever gaan, dan snap ik best dat ik niet met open armen wordt ontvangen. We willen graag PIDZ’ers als ware ambassadeurs die vol trots vertellen dat ze zzp’er zijn in de zorg.”

Ben jij een klachtenlijn?

“Nee, dat niet. De PIDZ’ers en niet-PIDZ’ers behouden gewoon het contact met hun (dichtstbijzijnde) vestiging. De eigenaren van de vestigingen kunnen bij een veelgehoorde vraag of suggestie eventueel bij mij terecht. Denk dan aan verzekeringspakketten of scholingspakketten. Daarvoor kunnen de zorgprofessionals contact met mij opnemen of het brainstormen over nieuwe ideeën, zoals een carpoolapp. PIDZ Netwerkpunt vormt een aanvulling op hun behoeften met het resultaat dat elke PIDZ’er met trots op de stoep van de opdrachtgever staat en verbondenheid voelt met zowel PIDZ als de collega-zzp’ers. In elke schakel van de keten wil PIDZ dat de tevredenheid terugkeert. Daar ga ik bij helpen.”

2 mei 2018

Nieuwsbrief

Bedankt voor het inschrijven voor onze nieuwsbrief. Vanaf nu zullen we je op de hoogte houden omtrent het laatste nieuws van PIDZ.