‘Iedere cliënt heeft nieuwe uitdagingen’

Ze deed ervaring op in diverse takken binnen de zorgwereld en ondertussen begon Marjolein Houttuin (57) ook nog een eigen beautysalon. Om vervolgens weer terug te keren bij het vak waar haar hart écht ligt: de thuiszorg. Wat maakt de zorg voor haar nu zo mooi?

“De verscheidenheid aan mensen”, zegt Marjolein op het kantoor van PIDZ Den Bosch. “Elke nieuwe cliënt heeft weer een nieuwe uitdaging. En om die aan te gaan, dat is fantastisch.” Marjolein heeft achttien jaar ervaring binnen dit vak, verspreid over twee perioden.

Op voorhand wilde zij de zorg niet in. Nadat ze begon aan de opleiding Nederlands kwam ze erachter dat dat niet haar ding was. Daarna deed ze de opleiding tot röntgenlaborante. Maar ook dat viel tegen. Een verplicht onderdeel van die studie was een stageweek op een verpleegafdeling en daar sloeg voor Marjolein de vonk over.

Aha-erlebnis
“Ik kreeg een aha-erlebnis. Het was best raar, want ik had nooit verwacht dat ik dat leuk zou vinden”, zegt ze, waarna ze lacht. Marjolein besloot om de verpleegkunde-opleiding te gaan volgen, die ze ook afrondde. “Ik heb er nog geen moment spijt van gehad dat ik verpleegkundige ben geworden.”

Ze deed ervaring op bij diverse ziekenhuizen in Groningen. Daarna kwam ze in aanraking met de particuliere thuiszorg via een collega. Dat beviel haar heel erg goed. “Ook dat lag voor mij niet voor de hand. Maar je moet niet alleen op je eigen ideeën afgaan en altijd open staan voor andere dingen.” De eerste kennismaking met de thuiszorg was voor Marjolein liefde op het eerste gezicht. “De klik was er meteen. Ik hou van het snelle schakelen. Maar voordat ik naar de volgende cliënt ga, maak ik eerst mijn hoofd leeg in de auto. Anders kan ik de uitdaging niet aangaan.”

Band opbouwen
De verpleegkundige houdt van haar vak en het contact met de cliënten. “De mensen laten sneller iets van zichzelf zien, omdat je ze verzorgt in hun vertrouwde omgeving”, zegt ze terwijl ze druk gebaart met haar handen. “Je moet er wel iets voor terugdoen; voor wat, hoort wat.” Hoe ze dat doet? Door belangstelling te tonen, oprecht geïnteresseerd zijn en haarzelf te verdiepen in de cliënt. “Anders heeft het contact niet veel zin. Die band opbouwen, dat vind ik mooi.”

Marjolein haalt veel energie uit haar werk. “Je betekent echt iets voor de mensen. De cliënten zijn blij als je komt”, vertelt ze opgewekt. De verpleegkundige vindt het geen probleem om wat langer bij een cliënt te blijven om een gezellig praatje te maken. “Dat helpt om die band op te bouwen, want die is erg belangrijk.” Zorg draait namelijk om mensen. En dat doorleeft Marjolein helemaal.

 

7 december 2016

Nieuwsbrief

Bedankt voor het inschrijven voor onze nieuwsbrief. Vanaf nu zullen we je op de hoogte houden omtrent het laatste nieuws van PIDZ.