Dit betekent het nieuwe keurmerk BICKZ voor de zzp’er in de zorg

Wat houdt het BICKZ keurmerk in voor zzp'ers in de zorg?
Wat houdt het BICKZ keurmerk in voor zzp'ers in de zorg?
Er komt een nieuw keurmerk voor zzp’ers in de zorg: Bureau Intensieve Controle Kwaliteit in de Zorg, ofwel BICKZ. In dit artikel lees je meer over wat dit certificaat voor zelfstandigen en de zorgorganisaties inhoudt.

Inhoudsopgave:

En dat is drie! Naast HKZ en Kiwa komt er een derde keurmerk in de zorg bij: BICKZ. Maar eerst even terug naar die andere twee. Wat houden deze ook alweer in? HKZ staat voor Harmonisatie Kwaliteitsbeoordeling in de Zorgsector. Dit is een onafhankelijk en betrouwbaar keurmerk, waarmee jij laat zien dat je serieus werk maakt van het leveren van kwalitatieve zorg. Dit keurmerk kun je alleen behalen door een assessment succesvol af te leggen. Dat kun je doen onder andere via ons trainingsplatform groeispurt doen.

Aan de andere kant heb je het Kiwa MijnKeurmerk. Kiwa is een onafhankelijke derde partij die dossiers van de zzp’ers in de zorg keurt op het gebied van kwaliteit. Wat je hiervoor moet doen? Documenten aanleveren. Aan de hand van een checklist word jij beoordeeld of je dat certificaat krijgt of niet. In een eerder kennisbankartikel hebben we al uitgebreid over het HKZ en Kiwa keurmerk geschreven.  

Dit zijn de verschillen tussen BICKZ, KiWa en HKZ 

Waarin verschilt BICKZ dan ten opzichte van deze twee keurmerken in de zorg? Het lijkt erop dat bij BICKZ sprake is van een driehoeksverhouding tussen zzp’er, opdrachtgever en bemiddelingsbureau in de zorg.  

KiWa is meer internationaal gericht en de focus ligt op kwaliteitsborging, veiligheid en milieubescherming in de zorgsector. HKZ-standaarden hebben juist betrekking op de kwaliteit van zorgprocessen, zorgverlening, patiëntveiligheid en klanttevredenheid binnen het Nederlandse zorgcontact. 

Waar staat BICKZ precies voor? 

Nu volgt dus BICKZ. In tegenstelling tot de andere twee richt dit keurmerk zich meer op de zorginstellingen, die naar eigen zeggen leidend zijn in het streven naar goede en betrouwbare zorg. BICKZ zorgt ervoor dat zzp’ers, bemiddelaars en servicebureaus voldoen aan de voorwaarden en eisen die de zorginstellingen stellen zodra zzp’ers in de zorg worden ingezet. Denk hierbij aan het controleren van geldige diploma’s, certificaten en werkervaring. Hoe de screening eruitziet, vind je hier.  

Ook controleert BICKZ de fiscale achtergrond van de zzp’er om ervoor te zorgen dat ook die informatie helemaal op orde is. ‘Dit verkleint de kans op eventuele onverwachte naheffingen aanzienlijk’. De kosten? In het eerste jaar 995 euro excl. BTW. In de jaren daarna betaal je 495 euro per jaar excl. BTW. 

Meer erkenning en waardering door BICKZ
Wanneer de zelfstandigen in het bezit zijn van BICKZ krijgen zij meer erkenning én waardering. Met dit certificaat toon jij als zzp’er in de zorg aan dat jij kwalitatieve zorg levert die voldoet aan de eisen van zorginstellingen.  

In eerste instantie ligt de controle van zorgprofessionals bij de zorgorganisaties. Dit heet de vergewisplicht, dat weer onderdeel uitmaakt van de Wkkgz. Deze wet schrijft voor dat de overheid vindt dat iedereen in Nederland kwalitatieve zorg verdient. Maar in de praktijk blijkt het lastig om externe inhuur te controleren, waardoor soms zzp’ers zonder geldig diploma worden ingezet. Hier wil BICKZ dus iets aan doen.  

Waar let BICKZ eigenlijk op? 

Om dat BICKZ-certificaat te krijgen, wordt er grondig naar jou als zzp’er gekeken. Het gaat dus om je opleidingen, certificaten, werkervaring, verzekeringen en fiscale achtergrond. Ook vraagt BICKZ enkele referenties op.  

Voor het gesprek kom je altijd persoonlijk langs, zodat BICKZ een goed beeld van jou krijgt. De vraag die zij ongetwijfeld stellen: waarom ben jij eigenlijk zzp’er in de zorg geworden? Deze motivatie is belangrijk, want het draait niet om puur geld verdienen, maar om het hebben van een hart voor de zorg.  

Dat is niet de enige vraag die ze jou stellen tijdens dat gesprek. Het doel hierachter is om schijnzelfstandigheid zoveel mogelijk te beperken. In dit kennisbankartikel gaven we al enkele tips om schijnzelfstandigheid te voorkomen.  

Hieronder zetten we een aantal voorbeelden op een rij wat jij nog meer voor vragen kunt verwachten:  

  • Heb je een eigen patiëntenregistratiesysteem voorhanden dat je kunt inzetten om de status van de patiënten aan wie jij zorg verleent te monitoren?; 
  • Factuur jij op eigen naam?; 
  • Heeft de Belastingdienst of het UWV in de afgelopen drie jaar het standpunt ingenomen dat jij geen zzp’er bent, maar werknemer?; 
  • Werk jij langer of korter dan één jaar voor zorgorganisaties?; 
  • Organiseer jij jaarlijks intervisie voor jezelf? 

Welke vragen er nog meer aan bod komen, vind je in dit document. Neem ze goed door. Zo kom je goed voorbereid aan en krijg je ook inzicht of je inderdaad voldoet aan de eisen van BICKZ. Krijg je aan de hand van dit gesprek een positieve beoordeling en is alles in orde? Dan is dat keurmerk voor jou.  

Dit betekent overigens niet dat je hiermee alles afsluit. Elk jaar volgt een persoonlijk gesprek. Dit kun je vergelijken met een evaluatiegesprek, toen je nog in loondienst werkte. Wat gebeurt er met jouw gegevens? Die worden vanwege de privacy binnen vijf weken automatisch verwijderd.  

Zo waarborgt PIDZ de kwaliteit van zzp’ers  

De waarden van BICKZ sluiten goed aan bij de voorwaarden die PIDZ stelt aan zzp’ers. Ook PIDZ streeft naar kwalitatieve zorgprofessionals, die ondernemerschap belangrijk vinden en zich daar ook naar gedragen. 

Hoe waarborgt PIDZ dan die kwaliteit? PIDZ hanteert in samenspraak met zorginstellingen een uitgebreid én persoonlijk intakegesprek. Recruiters toetsen daarin op harde en zachte eisen. Zij beoordelen jouw diploma’s en certificaten, en controleren deze ook op echtheid. En ook de VOG komt aan bod. Dit document komt onder een speciale lamp te liggen om het watermerk te bekijken en te inspecteren op echtheid. Hiermee is frauderen dus ondenkbaar. Is jouw VOG vals? Dan ben je strafbaar en kan je het werken in de zorg vergeten.  

Maar ook minimaal twee jaar relevante werkervaring hebben is een must om via PIDZ aan de slag te gaan. Bovendien neemt PIDZ altijd contact op met twee referenties die direct leiding hebben gegeven aan jou als zzp’er.  

Tenslotte

Oók PIDZ voert dus een uitgebreide screening uit, net als BICKZ. Alleen zo kan kwalitatieve zorg blijven bestaan, want de beste zorg is wat cliënten, patiënten en bewoners verdienen. 

 

Vergeet niet om deze post te delen.

Aan de slag als zzp'er in de zorg via PIDZ

Wij zijn altijd op zoek naar vakbekwame zorgprofessionals zoals jij: mensen met kennis van zaken en hart voor de zorg.

Meer weten over PIDZ Detachering?

Laat hier je gegevens achter en je ontvangt direct onze brochure met meer informatie.