3 Flexibele arbeidsrelaties in de zorg

flexibele arbeidsrelaties verwerken.
flexibele arbeidsrelaties vergelijken
Teams met vaste zorgprofessionals in loondienst vormen natuurlijk de vaste kern als het gaat om de zorg voor cliënten en patiënten. Maar een flexibele schil daaromheen is onmisbaar voor iedere zorginstelling. Voor het opvangen van ziekte en piekmomenten in de personeelsplanning. En ook wanneer je tijdelijk en specifiek op zoek bent naar het toevoegen van een bepaalde mate van ervaring, kwaliteit of expertise aan teams. Bij PIDZ richten we ons op de externe flexibele schil. Deze kun je op verschillende manieren inrichten en hierbij heb je in de zorg keuze uit drie opties: detachering, uitzend en zzp. Hoewel deze drie vaak onder de term ‘personeel niet in loondienst’ (PNIL) samengevoegd worden als één, zijn er wel degelijk verschillen. In dit artikel zetten we de verschillen tussen deze flexibele arbeidsrelaties uiteen en hoe ze elkaar kunnen versterken.

Inhoudsopgave:

3 flexibele arbeidsrelaties: uitzend, detachering en zzp

Natuurlijk is niet iedereen die werkt via een bepaalde arbeidsvorm over een kam te scheren. Maar over het algemeen zien we wel verschillen wanneer we kijken naar de intentie waarmee een flexkracht wordt ingezet, de ervaring en de kosten. Bij zowel detachering als uitzend worden de flexkrachten via een extern bureau ingehuurd. Het lijkt hierdoor wellicht op elkaar, maar deze constructies verschillen op diverse punten wanneer je ze met elkaar vergelijkt.

Om te beginnen zijn gedetacheerde zorgprofessionals vaker meer ervaren dan uitzendkrachten in de zorg. Zij hebben een bepaald specialisme en worden daarvoor voor minimaal 4 weken, maar meestal voor een langere periode ingezet. Soms ook met de intentie om deze gedetacheerde zorgprofessional op termijn over te nemen van het detacheringsbureau. Uitzendkrachten staan daarentegen nog vaak aan het begin van hun carrière en worden vaak voor kortere periodes ingezet voor meer generieke werkzaamheden. Bijvoorbeeld bij (onverwachte) drukte en kortlopend ziekteverzuim.

Ook is er verschil in risico’s wanneer je kijkt naar uitzend en detachering. Een detacheringsovereenkomst sluit je af voor een vastgestelde periode. Je bent verplicht om de kosten voor heel deze periode te betalen, ook als blijkt dat er eerder dan de vastgestelde einddatum geen werk meer is. Bij een uitzendconstructie is dit anders: hierbij geldt dat wanneer er geen werk meer is, de overeenkomst op ieder moment kan stoppen. Dit geldt overigens ook voor de uitzendkracht, die op ieder moment en zonder opzegtermijn kan stoppen met de opdracht.

Qua kosten zijn er weinig verschillen meer tussen deze twee vormen van flexibele arbeidskrachten. Door de WAB en nieuwe uitzend-CAO zijn uitzendkrachten de afgelopen jaren duurder geworden. Wil je een goede vergelijking maken? Kijk dan naast het uurloon dat de uitzend- en detacheringsbureaus hanteren voor de zorgprofessional, ook goed naar de omrekenfactor die zij gebruiken. Dit zijn de kosten voor het inzetten van het bemiddelingsbureau in de zorg en komt dus nog bovenop de kosten per uur.

Zzp’ers onderscheiden zich op diverse vlakken van gedetacheerde zorgprofessionals en uitzendkrachten. Zzp’ers zijn zelfstandigen, dus je sluit een overeenkomst – eventueel via bemiddeling van een bureau, waarvoor je een aanvullende vergoeding betaalt – rechtstreeks met hen af. Je maakt samen afspraken over de inhoud van de opdracht en over hoe lang de opdracht duurt. Dit kan incidenteel en kortlopend zijn of voor een langere periodeopdracht. De zzp’er in de zorg is verantwoordelijk voor zijn eigen onderneming waardoor het bieden van kwaliteit en ervaring voorop staat. Dit zorgt ervoor dat de zzp’er zichzelf ook vakinhoudelijk blijft ontwikkelen en soms specialiseert. Over het algemeen zijn zzp’ers iets goedkoper dan uitzendkrachten en gedetacheerde zorgverleners.

De voordelen van zzp’ers

Veel zorginstellingen geven de voorkeur aan het inzetten van zzp’ers wanneer zij kiezen voor een samenwerking met externe flexibele zorgprofessionals. Waarom? Niet alleen vanwege de beschikbaarheid (in augustus 2023 waren er bijna 200.000 zzp’ers in de zorg actief, meer dan uitzendkrachten of gedetacheerden), maar vooral ook vanwege kwaliteit. Zzp’ers zijn zelfstandig ondernemers en zijn dus verantwoordelijk voor hun eigen onderneming. Dat houdt in dat zij hun zaken goed op orde moeten hebben, kwalitatief goed werk moeten leveren om opnieuw uitgenodigd te worden voor nieuwe opdrachten en hun expertises als zorgprofessional moeten blijven ontwikkelen om zich te onderscheiden van andere zzp’ers.

Zzp’ers zijn over het algemeen ervaren zorgprofessionals die na jaren loondienst hebben besloten om de stap te zetten naar het zelfstandig ondernemerschap. Daarnaast hebben zij meerdere opdrachtgevers, waardoor zij een kijkje kunnen nemen in de keuken van diverse zorginstellingen. Die ruime ervaring nemen zij met zich mee en zorgt voor een frisse blik en nieuwe ideeën, die ze benutten om buiten de gebaande paden te denken.

Wanneer je samenwerkt met zzp’ers in de zorg, kun je gebruikmaken van hun flexibiliteit. Je schakelt ze in wanneer en voor zo lang je ze nodig hebt en je zit niet aan hen vast: een opdracht is een opdracht en hierna scheiden de wegen weer. Hiermee loop je minder risico en kun je zzp’ers strategisch inzetten in de flexibele schil van jouw zorginstelling.

Kortom, er zijn verschillende flexibele arbeidsrelaties te bedenken die je als zorginstelling kunt raadplegen om je vaste personeel te ondersteunen in tijden van extreme drukte of waar je op kunt terugvallen wanneer je te maken krijgt met gaten in je personeelsplanning.

Vergeet niet om deze post te delen.

Aan de slag als zzp'er in de zorg via PIDZ

Wij zijn altijd op zoek naar vakbekwame zorgprofessionals zoals jij: mensen met kennis van zaken en hart voor de zorg.