5 stappen die iedere ondernemer in de zorg volgens PIDZ zou moeten doorlopen om alles goed te regelen
Sommige mensen zijn geboren ondernemers die overal kansen zien en zonder aarzeling in het diepe springen. Anderen zijn wat voorzichtiger en bereiden liever eerst alles tot in de puntjes voor. Wat voor type ondernemer je ook bent, het is sowieso goed om de volgende 5 stappen te doorlopen als je start met ondernemen in de zorg. Op die manier hoef je maar een keer echt alles goed vast te leggen, waardoor je jezelf daarna volledig kan focussen op hetgeen je ongetwijfeld het liefst doet: cliënten helpen en de zorg beter maken.Â
1. Stel een duidelijke visie voor jezelf op
Wanneer je wilt gaan ondernemen in de zorg is het allereerst belangrijk dat je begint met een visie: waarom wil ik gaan ondernemen, wat wil je bereiken met je onderneming en het belangrijkst: wat is jouw kijk op de zorg en hoe wil je die gaan verbeteren. Het hebben van een heldere visie zorgt ervoor dat je makkelijker partners en opdrachtgevers aantrekt en weet naar welk doel je toewerkt. Kortom, je begint met het waarom.Â
Wanneer je dit helder voor ogen hebt, is het belangrijk om dit ook ergens duidelijk op te schrijven. Je visie vormt namelijk de basis van je ondernemingsplan. Daarnaast is een groot voordeel van het hebben van een duidelijke visie dat je hiermee je visitekaartje afgeeft aan opdrachtgevers. Ze weten dan precies wat ze aan je hebben, waar je voor staat, zodat je sneller uitgenodigd kunt worden voor opdrachten.Â
2. Maak een ondernemersplan
Wanneer je jouw visie en het waarom helder voor ogen hebt, is het tijd om een ondernemersplan te schrijven. In dit plan schrijf je op wat jouw doelen zijn voor je onderneming en daarnaast is het verstandig om de volgende 4 punten aan te stippen:Â
- Wie je bent als zorgprofessional: wat zijn je persoonlijke kernkwaliteiten en ambities.Â
- Je onderneming:Â wat is de missie die je met je onderneming hebt.Â
- De zorgmarkt: hoe ziet de zorgmarkt eruit, binnen welke branches of functieprofielen zie je dat er de grootste gaten vallen in de personeelsplanning, hoe bereid jij je voor op ad hoc diensten en hoe wordt er omgegaan met medewerkers versus zzp’ers op de werkvloer.Â
- Je financiële plan: hoe ziet je financiële situatie eruit, heb je budget nodig om te starten met je onderneming?Â
Wil je meer weten over hoe je zelf een ondernemersplan kunt schrijven? Kijk dan hier.Â
3. Regel de benodigde inschrijvingen en praktische zaken als ondernemer
In het artikel, hoe word je zzp’er in de zorg bij PIDZ, hebben we het ook al gehad over waar en hoe je jezelf moet aanmelden als ondernemer in de zorg. Hieronder nog even kort op een rijtje welke inschrijvingen je allemaal moet regelen:Â
Daarnaast is het belangrijk om van tevoren een aantal praktische zaken goed te regelen. Zo is het aan te raden om een zakelijke rekening te openen. Met een zakelijke rekening houd je zakelijke inkomsten en uitgaven gescheiden van je geld dat privé is. Dit is voor elke ondernemer verstandig. Hierdoor wordt je bedrijfsadministratie eenvoudiger en simpeler.Â
Ook is het belangrijk om op voorhand je verzekeringen goed te regelen. Bepaal als ondernemer vooraf waarvoor je jezelf wilt verzekeren. Zo is er de arbeidsongeschiktheidsverzekering, maar zijn er ook verzekeringen voor beroepsaansprakelijkheid, voor het geval je bijvoorbeeld personeel in dienst hebt of een kantoorpand hebt. Â
Tot slot is het ook van groot belang om als zzp’er in de zorg goed op de hoogte te zijn van de ontwikkelingen omtrent de Wet DBA. De Wet DBA is er om jou als zzp’er en je opdrachtgever duidelijkheid te geven over de arbeidsrelatie die jullie aangaan. Het is een hot-item en het onderscheid ondernemers van mensen in loondienst.Â
4. Maak promotie voor je onderneming
Wanneer de voorbereidingen gedaan zijn en je inschrijvingen geregeld, wordt het tijd dat je mensen op de hoogte stelt van het feit dat je gaat ondernemen in de zorg. Klanten komen immers niet vanzelf aanwaaien. Zorg er dus voor dat je een website bouwt waarin je als het ware jouw bedrijfsplan vertaalt naar een duidelijk verhaal richting toekomstige opdrachtgevers. Â
Op je website vertel je tenminste: wie je bent, wat je missie is, wat je onderscheidt van een ander, wat mensen van je kunnen verwachten en hoe ze contact met je kunnen opnemen. Een website kun je zelf bouwen, maar je kunt er ook voor kiezen om dit door iemand anders te laten doen, dit is namelijk best een vak apart. Â
Is je website af, dan wordt het tijd om ook actief ‘promotie’ te maken voor je onderneming. Ga netwerken op social media of tijdens events en laat mensen weten dat je beschikbaar bent voor opdrachten. Voor tips omtrent hoe je het meeste uit social media haalt, verwijzen we je naar deze training. Â
5. Evalueer jaarlijks hoe je bedrijf ervoor staat
Tot slot is het ook belangrijk om als ondernemer jaarlijks terug te kijken en eventueel bij te sturen voor de toekomst. Heb je de doelen die je voor jezelf hebt gezet het afgelopen jaar behaald? Zo nee, waarom niet en wat kun je eraan doen om deze het komende jaar wel te behalen? Â
Of misschien ben je er na een jaar achter gekomen dat je bepaalde skills verder wilt ontwikkelen? Het is goed om ieder jaar een moment in te plannen waarop je terugkijkt op het afgelopen jaar, opschrijft wat er goed ging en wat er beter kan en je bedrijfsplan voor het komende jaar eventueel wat bijschaaft. Neem hier ook echt even goed de tijd voor en vier ook vooral de successen die jij als ondernemer in de zorg hebt behaald.Â
Kortom, een zzp’er in de zorg moet volgens PIDZ naast een zorgprofessional ook een echte ondernemer zijn. Sommige mensen hebben dit van nature in zich, waar anderen hier wellicht nog in moeten groeien. Met behulp van bovenstaand stappenplan wordt ondernemen in de zorg ook voor jou een makkie.Â
Op zoek naar een servicebureau die je aan opdrachten helpt? Sluit je dan aan bij PIDZ en profiteer van de voordelen.