6 tips voor het strategisch samenwerken met zzp’ers

samenwerken met zzp'ers
samenwerken met zzp'ers
Zzp’ers in de zorg zijn geen permanente vervangers van zorgverleners in loondienst. Maar zij zijn voor veel zorginstellingen wel een onmisbare schakel om de juiste zorg te verlenen aan cliënten en patiënten. Het is dus van belang om goed na te denken over hoe je wil samenwerken met zzp’ers. Hoe richt je dit in? En hoe ga je op een strategische wijze om met de inzet van zzp’ers? In dit artikel geven wij je 6 tips.

Inhoudsopgave:

Samenwerken met zzp’ers: zorg voor duurzame relaties

Bevalt de samenwerking? Overweeg dan om langdurige relaties op te bouwen en structureel te gaan samenwerken met zzp’ers die bewezen hebben waardevol te zijn voor je organisatie. Hierdoor weet jij dat je kwaliteit in huis hebt en leren de zzp’ers jouw organisatie, medewerkers en cliënten beter kennen. Zorg hierbij natuurlijk wel dat je blijft voldoen aan de eisen uit de wet DBA door een en dezelfde zzp’er bijvoorbeeld niet te lang achter elkaar uit te nodigen.

Stel duidelijke doelen en strategie

Begin ruim op tijd met het bepalen van je doelen voor het inhuren van zzp’ers. Wat wil je bereiken als je gaat samenwerken met zzp’ers? Is het om (tijdelijke) expertise aan te trekken, kosten te besparen of flexibiliteit te vergroten? Zorg ervoor dat deze doelen zijn afgestemd op de langetermijnstrategie van je zorginstelling. Hiermee zorg je voor een strategische inzet van zzp’ers en kun je hogere kosten voorkomen.

Doordacht selectieproces

Ben selectief bij het kiezen van de zzp’ers met wie je samenwerkt. Kijk naar hun werkervaring, referenties en aanvullende certificaten. Het is belangrijk om de juiste persoon te vinden die past bij de behoeften van de vaste zorgteams op de werkvloer.

Feedback en evaluatie

Regelmatige feedbacksessies met zzp’ers kunnen helpen bij het verbeteren van de samenwerking met zzp’ers. Dit kan zowel de prestaties als de tevredenheid van beide partijen bevorderen. Maar het kan je daarnaast ook nog eens nieuwe inzichten opleveren die je mogelijk niet vanuit je eigen organisatie te horen krijgt.

Transparante communicatie

Communiceer duidelijk met de zzp’er over je verwachtingen, doelen en deadlines van de opdracht. Dit helpt misverstanden te voorkomen en zorgt voor een soepele samenwerking. Maar transparante communicatie is ook van belang richting de zorgverleners in loondienst. Waarom komt er een zzp’er het team (tijdelijk) versterken? Wat is de meerwaarde en wat is zijn opdracht? Door dit duidelijk te delen met de zorgprofessionals in loondienst, creëer je begrip voor de aanwezigheid van en een goede samenwerking met de zzp’er.

Professionaliteit en regelgeving

Zorg ervoor dat je ethisch handelt en respect toont voor de rechten en belangen van zzp’ers. Houd je aan de wet- en regelgeving en vraag geen dingen die in strijd zijn met het ondernemerschap van de zelfstandig zorgprofessional. Dit bevordert een positieve reputatie en kan helpen bij het aantrekken van andere hoogwaardige professionals.

Kortom, het op een toekomstbestendige manier inrichten van de samenwerking met zzp’ers vereist zorgvuldige planning, naleving van regelgeving en aandacht voor het opbouwen van goede werkrelaties. Het kan een waardevolle aanvulling zijn op je organisatie als het op de juiste manier wordt gedaan. Zo ontstaat er een succesvolle samenwerking tussen vaste en flexibele zorgprofessionals. Dr. Sjanne Marie van den Groenendaal schreef hierover eerder al eens een gastblog op onze website.

Vergeet niet om deze post te delen.

Aan de slag als zzp'er in de zorg via PIDZ

Wij zijn altijd op zoek naar vakbekwame zorgprofessionals zoals jij: mensen met kennis van zaken en hart voor de zorg.

Meer weten over PIDZ Detachering?

Laat hier je gegevens achter en je ontvangt direct onze brochure met meer informatie.