Renseigneringsverplichting: wat moeten zorginstellingen regelen?

Renseigneringsverplichting

Inhoudsopgave:

Waarschijnlijk ben je er al van op de hoogte: op 1 januari 2022 is de nieuwe renseigneringsverplichting ingegaan. Het gevolg hiervan is dat zorginstellingen die zzp’ers in hebben gezet in 2022 tussen 1 en 31 januari 2023 actie moeten ondernemen van de Belastingdienst. Wat houdt de renseigneringsverplichting in? En wat moeten zorginstellingen precies regelen? We leggen het je uit in dit artikel.  

Waarom de renseigneringsverplichting?

De renseigneringsverplichting komt vanuit de Belastingdienst. Zij willen namelijk kunnen controleren of zzp’ers en andere flexibele krachten die niet in loondienst zijn, al hun inkomsten doorgeven in hun belastingaangifte. Tot 2018 kon de Belastingdienst hiervoor aan opdrachtgevers vragen om informatie aan te leveren over betalingen aan derden, waaronder zzp’ers. Na invoering van de AVG mocht dit wettelijk gezien niet meer en is het opvragen van deze informatie gestopt. 

Met ingang van 1 januari 2022 is de renseigneringsverplichting van kracht. Iedere opdrachtgever is vanaf dat moment verplicht om uitbetaalde bedragen aan derden actief aan te leveren bij de Belastingdienst. Dit is anders dan in het verleden, toen alleen gegevens aangeleverd hoefden te worden als de Belastingdienst hierom vroeg. 

Wat moeten zorginstellingen doen met de renseigneringsverplichting?

Heb je in 2022 zzp’ers ingezet in jouw zorginstelling? Dan ben je vanuit de renseigneringsverplichting als opdrachtgever verplicht om voor 31 januari 2023 de volgende gegevens te aanleveren van de zzp’ers die ingehuurd zijn: 

  • het bedrag dat is uitbetaald 
  • de datum van uitbetaling 
  • het BSN van degene aan wie is betaald 
  • de naam aan wie is betaald 
  • het (zaken)adres van de persoon aan wie is betaald 
  • de geboortedatum van de persoon aan wie is betaald

De bedoeling is dat je deze gegevens digitaal aan moet gaan leveren aan de Belastingdienst. Hoe precies is nog niet bekend. De Belastingdienst werkt aan een handleiding waarin uitleg gegeven wordt hoe de verplichte gegevens aangeleverd moeten gaan worden. Verwacht wordt dat deze handleiding gepubliceerd wordt op de website Ondersteuning Digitaal Berichtenverkeer (OBD) van de Belastingdienst. 

Wat doet PIDZ met de renseigneringsverplichting?

Hoewel de renseigneringsverplichting bij zorginstellingen ligt, wil PIDZ wel helpen om aan deze regelgeving te voldoen. Daarom kunnen bepaalde medewerkers van zorginstellingen vanaf 2023 een lijst downloaden met de benodigde gegevens van zzp’ers die het jaar ervoor een of meerdere opdrachten hebben uitgevoerd voor hun zorginstelling. Hierover ontvangen zorginstellingen eind 2022 meer informatie.

Meer weten over wat PIDZ als bemiddelingsbureau in de zorg kan betekenen voor zorginstellingen? Lees het op onze website. 

Vergeet niet om deze post te delen.

Aan de slag als zzp'er in de zorg via PIDZ

Wij zijn altijd op zoek naar vakbekwame zorgprofessionals zoals jij: mensen met kennis van zaken en hart voor de zorg.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Meer weten over PIDZ Detachering?

Laat hier je gegevens achter en je ontvangt direct onze brochure met meer informatie.