Je hebt het vast wel eens meegemaakt: je gaat vol goede moed naar een opdracht bij een zorginstelling en daar aangekomen blijkt dat je niet met open armen ontvangen wordt. Uit ons werkgeluksonderzoek onder zzp’ers blijkt dit regelmatig voor te komen. Niet prettig natuurlijk. En aan jou is de taak om hier goed mee om te gaan.
Maak verbinding met het zorgteam
Vooroordelen over zzp’ers, gaan die ook over jou? We gaan ervan uit dat dat niet zo is. Krijg je te maken met vooroordelen, dan kun jij er dus voor zorgen dat medewerkers van zorginstellingen waarmee je samenwerkt anders over jou gaan denken. Hoe? Om te beginnen is het goed om contact te maken, verbinding te leggen. Dat is de enige manier waarop ze jou kunnen leren kennen. En als ze je kennen, kun je ze overtuigen van het tegendeel.
Bewijs je waarde
Als zzp’er in de zorg zijn de ogen op je gericht als je voor het eerst bij een zorginstellingen binnenkomt. Maar jij weet natuurlijk wat je waard bent. Je kent je expertise, je kwaliteit. Neem initiatief als je bij een zorginstelling bent. En met jouw ervaring bij verschillende zorginstellingen kun je een positieve bijdrage leveren bij een zorginstelling. Overtuig door te doen.
Naast je vakinhoudelijke bijdrage wordt er natuurlijk ook gekeken naar je professionele houding. Het klinkt als een open deur, maar ben professioneel. Houd je aan de gangbare gedragsregels voor zorgverleners. Gebruik bijvoorbeeld je telefoon niet op de werkvloer. Of overleg het met de zorgprofessionals in loondienst, mocht het écht nodig zijn.
Houd een open blik
Je komt als zzp’er in de zorg het vaste zorgteam tijdelijk ondersteunen. Soms slechts voor één keer, soms voor een iets langere periodeopdracht. Maar jij bent ingehuurd vanwege een specifieke opdracht. Houd die voor ogen, maar houd ook een open blik. Maar merk je dat het vaste zorgteam andere dingen van je verwacht? Ga dan met ze in gesprek. Laat ze weten wat in je opdrachtomschrijving staat, waar jouw kwaliteiten liggen en stem met elkaar af hoe jij je opdracht het beste kunt invullen. Open en eerlijk zijn, zorgt voor begrip.
Zorg voor flexibiliteit
Als zorgverlener weet je natuurlijk als geen ander dat iedere dag in de zorg anders kan zijn. Flexibiliteit wordt gevraagd van zorgprofessionals in loondienst. Maar zeker ook van jou als zzp’er in de zorg.