Kromwijks eerste ervaring via PIDZ Interim

Een interim-manager heeft niet altijd een gemakkelijke positie. Hij kan binnen een organisatie weleens worden gezien als zakkenvuller of puinruimer. Termen waarin Jeroen Kromwijk zich totaal niet in herkend. “Bij mij staat zorg voorop. Daarom voel ik mij ook thuis bij PIDZ.”

Eerst een greep uit het verleden. Kromwijk begint twintig jaar geleden als activiteitenbegeleider en ontwikkelt zich vervolgens door tot manager bij een psychiatrische instelling. Toch komt eind 2016 de ommekeer en richt hij samen met zijn partner UpGoing op, een Vof in training, (team)coaching en interim-management.

Van de vrijheid als zelfstandige geniet Kromwijk (39) enorm. Maar hij kent ook de risico’s: onzekerheid over het inkomen. In april van dit jaar komt een interim-opdracht op zijn pad. Precies op het juiste moment, zegt hij.

Na drie gesprekken is het rond en krijgt Kromwijk de verantwoordelijkheid over twaalf vestigingen van een gehandicaptenzorginstelling. “De vorige interim-manager vertrok in zijn proeftijd. Daarom gingen ze nu heel secuur te werk. Het leek op een sollicitatieprocedure”, legt Kromwijk uit.

Wat zijn de beweegredenen om als interim-manager aan de slag te gaan? “Financieel heb je meer zekerheid omdat de opdrachten soms drie, maar vaker zes tot negen maanden duren. Dat is wel lekker als je een gezin hebt. Maar belangrijk nog: ik wil graag van toegevoegde waarde zijn voor mijn klanten. Je helpt met het oplossen van een probleem.” Zijn opdracht: het implementeren van ondernemerschap in de zorg. Dit staat in het verlengde van zijn post-hbo: Hoger Management voor Zorg en Welzijn.

Kernwaarden

Ondanks dat Kromwijk nieuw is, bouwt hij snel een vertrouwensband op bij het personeel. “Na een maand zat ik echt wel op mijn plek en werd mijn komst gewaardeerd.” Hoe hij dat voor elkaar heeft gekregen? “Ik verbind mijn kernwaarden aan die van de organisatie, ben transparant.” Daarmee doelt Kromwijk op het feit dat hij openlijk over zijn uurtarief heeft verteld. Bovendien staat zorg bij hem voorop, geldt bij hem afspraak is afspraak en werkt Kromwijk mensgericht. “Ik houd van contact en verbinden. Mijn deur staat altijd open.” En dat straalt hij ook echt uit in een gesprek.

Dit resulteert erin dat Kromwijk na zes maanden de deuren met een positief gevoel achter zich dichttrekt. En deze impressie overheerst ook bij de zorgverleners. “De mensen overlaadden mij met zoveel cadeaus en complimenten. Ik had het idee dat ik daar al tien jaar rondliep.” Kromwijk heeft meer teweeggebracht dan hij zelf heeft vermoed. “Kwam een medewerker naar mij toe, die zei: ‘Ik ben zoveel gegroeid door jou’. Dat is schitterend om te horen.”

Positieve energie

In dat half jaar heeft Kromwijk ook functioneringsgesprekken moeten voeren. Maar een puinruimer wil hij zichzelf of een interim-manager in het algemeen niet direct noemen. “Het hangt van de klus af natuurlijk. Maar als je weet dat je afscheid gaat nemen van een medewerker, hoeft dat niet negatief te zijn. Eigenlijk bied je diegene een nieuwe toekomst”, relativeert hij. Met die gedachtegang kweekt Kromwijk veel goodwill. “Dan lopen mensen toch met een positief gevoel de deur uit.”

Smaakt naar meer

Door deze goede ervaring smaken interim-opdrachten voor hem naar meer. Maar Kromwijk weet ook dat bij PIDZ Interim, een nieuwe service sinds oktober, de klussen nog niet om de oren vliegen. “Het heeft aanlooptijd nodig”, weet hij. “Maar na dit half jaar heb ik het gevoel dat ik echt van toegevoegde waarde ben geweest. Dus ik wacht geduldig af en zal PIDZ Interim een warm hart toedragen.”

1 februari 2018

Nieuwsbrief

Bedankt voor het inschrijven voor onze nieuwsbrief. Vanaf nu zullen we je op de hoogte houden omtrent het laatste nieuws van PIDZ.