12 november 2017

Kwaliteit boven kwantiteit bij Frits Ariëns

Een half jaar is Frits Ariëns (41) coach personeelsbezetting geweest bij Stichting Wonen en Zorg Purmerend (SWZP). In die periode heeft hij tientallen PIDZ’ers zien komen, gaan en blijven. Maar hoe waarborgt hij de kwaliteit in de drukke zomermaanden?

Sinds maart dit jaar is SWZP ingeschreven bij PIDZ Haarlem. Vanaf april maakt Ariëns gebruik van PIDZ’ers. De eerste maand begint rustig met acht verschillende zzp’ers op de diverse afdelingen van de zorginstelling. Maar In de zomermaanden daarna, mei tot en met september, verlenen 27 zorgprofessionals zorg aan de bewoners.

PIDZ’ers onmisbaar 

Hoe hard zijn PIDZ’ers nodig gebleken in de zomermaanden? “SWZP werkt sinds vorig jaar met zelfsturende teams. In principe is het de bedoeling dat je met je eigen team de bezetting rond krijgt. De vakantiespreiding bleek dit jaar nog niet optimaal. Zorgverleners die zich ziekmeldden, moesten ook worden opgevangen binnen het team. Dat kan maar als meerdere medewerkers op vakantie zijn, wordt het lastig”, schetst Ariëns.

Ariëns probeert met vaste richtlijnen de kwaliteit te bewaken. “Als een nieuwe zzp’er komt, communiceert de coach personeelsbezetting dat met het team. Er wordt dan contact opgenomen met de PIDZ’er zodat diegene weet waar hij of zij moet zijn op diens eerste werkdag.

Zomerse flexibiliteit

De eerste stap die Ariëns neemt wanneer hij een PIDZ’er wil boeken, is kijken naar het niveau. “Als ik een VIG’er nodig heb, dan ga ik natuurlijk geen helpende of verpleegkundige uitnodigen.” Daarnaast vindt hij de prijs ook erg belangrijk. Voor of na de topdrukte, die loopt van mei tot en met september, hanteert Ariëns een uurtarief van 38 euro voor een verzorgende IG.

Tijdens hoogzomer houdt hij niet vast aan dat maximumbedrag. “Het liefst wil ik dezelfde gezichten, maar in de zomer moeten we met minder genoegen nemen. Dan wil ik hoe dan ook een zorgverlener. En dat weten de Managers Zorg en Manager P&O ook.”

Kijken naar de papieren doet Ariëns tegenwoordig niet meer. “Ik ga ervan uit dat die kloppen, want ze zijn niet voor niets zzp’er geworden. Bovendien controleert PIDZ die ook al, daar vertrouw ik op.” Daarnaast selecteert de coach ook op basis van reisafstand. Hij weet dat iemand uit Rotterdam niet voor vier uurtjes op en neer gaat naar Purmerend.

Verschil in kwaliteit

Ook Ariëns weet dat niet elke zzp’er de kwaliteit met zich meebrengt zoals hij dat graag ziet. “De een straalt passie en kwaliteit uit, de ander doet – oneerbiedig gezegd – zijn ding en gaat weer naar huis.” Wat deze opdrachtgever regelmatig ziet, is dat een zzp’er op een bepaalde afdeling wel kan aarden en op een andere juist niet. “Dat heeft met allerlei factoren te maken. Het is goed om te weten, want dan boek ik diegene enkel voor die specifieke afdeling.”

Legpuzzel

Of hij het weleens niet meer zag zitten het afgelopen half jaar? “Ja, maar dan ga ik mijn hart luchten bij een collega of het uitzendbureau waarmee we samenwerken, dat twee deuren verderop zit. Daar haal ik energie uit om weer door te gaan.”

Zo begint Ariëns vol goede moed weer aan zijn legpuzzel. “Je kunt de puzzel beter leggen als het licht is, niet donker.” Daarmee bedoelt hij dat op tijd beginnen erg belangrijk is. “Perk de risico’s in. Als jij over vier weken iemand nodig hebt en jij kunt een zzp’er al boeken? Dan zeg ik: doen. Je kunt wachten op iemand die goedkoper is, maar die werkt tegen die tijd misschien wel ergens anders en dan ben je te laat.”

Terug naar het overzicht


Nieuwsbrief

Bedankt voor het inschrijven voor onze nieuwsbrief. Vanaf nu zullen we je op de hoogte houden omtrent het laatste nieuws van PIDZ.