Odeaandezorg_Logo_Horizontaal_blauw

Binnen 66 dagen meer werkgeluk ervaren: zo doe je het

Werkgeluk is ontzettend belangrijk. Hoe beter jij in je vel zit, hoe beter de zorg die je levert. Werkgeluk geeft je motivatie, energie, een positievere mindset, een goed gevoel en goed humeur! Met die gevoelens wil je iedere dag wel beginnen. 

Uit het werkgeluksonderzoek van PIDZ in 2022 blijkt dat de zzp’ers in de zorg hun werkgeluk een 8,1 geven. Een ontzettend hoog cijfer! Maar wat als je geen zzp’er bent, of wel zelfstandig werkt, maar jezelf niet gelukkig voelt? We hebben een aantal handige tips voor je bij elkaar gezet die je binnen 66 dagen meer werkgeluk kunnen laten ervaren.

Waarom zesenzestig dagen? Simpel: uit onderzoek blijkt dat we gemiddeld zesenzestig dagen nodig hebben om oude gewoonten door nieuwe gewoonten te vervangen!

1. Breng je energiegevers en energienemers in kaart

De eerste tip is misschien wel de belangrijkste. Het werkgeluk dat je ervaart, hangt namelijk sterk samen met de werkdruk die je voelt. En let op: we zeggen bewust voelt. Want zelfs wanneer de werkdruk hoog ligt, gaat het er uiteindelijk om wat jij ermee doet. De zzp’ers uit het onderzoek ervaren bijvoorbeeld wel werkdruk, maar hebben er geen last van. Hoe doen ze dat dan?

Je komt iedere dag namelijk motiverende factoren en stressbronnen tegen. Van de ene krijg je energie, en de andere kosten je energie. Besteed je teveel aandacht aan de stressbronnen, dan zul je zien dat je lontje steeds korter wordt en je er voor de lunchpauze eigenlijk al klaar mee bent. Focus je daarentegen op de dingen die je motiveren en energie geven? Dan zijn die stressbronnen ineens een stuk minder onaangenaam. 

Je brengt dus jouw energiegevers en energienemers in kaart. Zo kun je precies zien waar je wel, en waar je niet gelukkig van wordt. Geven complimentjes van collega’s je energie? Deel dit dan met ze en laat ze je helpen. Is drukte op de weg een echte energienemer? Kijk dan of je een energiegever (lekkere muziek bijvoorbeeld of een goed e-book) toe kunt voegen aan de tijd onderweg!

"Als je moe bent komt dat niet omdat je te veel doet, maar omdat je te weinig doet waar je energie van krijgt."

2. Begin de dag met een dansje

Begin jij jouw dag met een goed gevoel, dan heb je minder snel last van stress. Voel je jezelf daarentegen gestrest en ongelukkig? Dan kan het kleinste beetje druk al voor hoofdpijn zorgen. 

Hoe jij je dag begint, heb je helemaal zelf in de hand: en een goed begin is het halve werk. Begin je dag zo goed mogelijk. Word wakker in een schone, opgeruimde slaapkamer. Trek de gordijnen open en laat het daglicht je lekker opfrissen. Laat de telefoon even liggen (Instagram en Facebook kunnen wel even wachten), en ga liever eerst naar beneden voor een kopje koffie of thee en een lekker ontbijt. Zet je favoriete muziek op, luister naar een inspirerende podcast of kom in actie met een paar sportoefeningen. Wat je ook nodig hebt om je dag goed te beginnen! 

Probeer het maar eens, en kijk wat het met je doet. Voel je jezelf minder snel gestrest of ongelukkig wanneer je de dag goed begint? 

Extra tip: houd een kalender bij waarop je zesenzestig dagen afkruist. Na zesenzestig dagen positief opstaan zul je namelijk zien dat het vrolijk wakker worden ineens een stuk natuurlijker voelt!

3. Omdenken in de zorg

Je kent de bekende boekjes over Omdenken vast wel. Een techniek ontwikkeld door Berthold Gunster en erg populair onder zorgmedewerkers in Nederland. Waarom? Omdat het je een hele nieuwe manier geeft om tegen problemen of stressvolle situaties aan te kijken! In het boekje Omdenken op het werk staat het omdenken toepassen op de werkvloer centraal. Zijn de problemen waar jij tegenaan loopt namelijk wel echt problemen, of denk je dat ze het zijn?

"Soms is een probleem helemaal geen probleem, maar een manier van denken."

4. Meer zelfstandigheid in je werk

Beeld je eens in dat je jouw werkweek in kunt plannen zoals jij dat wilt. Werken op dagen die aansluiten bij jouw privéleven. Eerder of juist later beginnen wanneer het uitkomt. Pauze wanneer je er behoefte aan hebt. Heerlijk toch? Dat stukje zelfstandigheid is dan ook een van de redenen waarom zelfstandigen in de zorg en in andere sectoren zoveel werkgeluk ervaren. 

Maar wist je dat je ook binnen je baan in loondienst meer zelfstandigheid kunt ervaren? Je kunt je eigen tijden wellicht niet altijd bepalen, maar je kunt wel op andere manier meer impact hebben op je werk. Breng nieuwe ideeën naar de teamleiders en vraag om ruimte om zelf input te geven in de gang van zaken. Misschien wil je wel meer te zeggen hebben over de manier en volgorde waarop je jouw werk doet, of de werkzaamheden die je uitvoert? 

Het is aan jou om aan te geven dat je meer inbreng wilt en jouw ideeën wilt delen om mogelijke verandering waar te maken. Jij bepaalt waar jij gelukkig van wordt.

5. Doe iedere dag wat nuttigs

Het is niet gek dat je werk een grote rol speelt in je leven. Werk in de zorg doet ertoe en maakt een verschil. Dit geeft energie, maar vraagt natuurlijk ook energie. Wanneer je iedere dag iets nuttigs doet voordat je naar het werk gaat, ben je de rest van de dag productiever en actiever. Echt waar! Het snelle rondje met de hond verruilen voor een half uur stevig doorwandelen voordat je naar je eerste cliënt gaat. De keukenkastjes herindelen terwijl je eitje pruttelt. Rek- en strekoefeningen doen terwijl je dat eitje eet. Of het luisteren van een e-book over persoonlijke ontwikkeling tijdens de spits? 

Je moet misschien een half uurtje eerder opstaan of even multitasken om dit soort productieve, nuttige dingen uit te kunnen voeren. Maar ze geven je zonder twijfel meer energie en positiviteit om je werkdag mee te beginnen. Probeer het maar eens… We dagen je uit!

Wat doe jij om meer werkgeluk te ervaren? Deel het op onze social media!

Lees ook:

Zoek