Odeaandezorg_Logo_Horizontaal_blauw

Groeikansen bieden: zo help je zorgprofessionals met ambitie

Steeds meer zorgprofessionals besluiten om de zorg te verlaten. Een veelgehoorde reden is het gebrek aan mogelijkheden voor ontwikkeling. Toch liggen er genoeg groeikansen in de zorg. Hoe laat je als zorginstelling medewerkers die kansen ook echt benutten? Vier (ervarings)deskundigen over hoe je zorgprofessionals kunt laten groeien en behouden voor de zorg.

1. Motiveren, meehelpen, mogelijk maken: de 3 M’en waarmee je medewerkers coacht

Harriët Pleiter: “Niet alleen de zorgprofessional zelf is verantwoordelijk voor diens loopbaan. Als werkgever, leidinggevende of HR-functionaris heb je hier grote invloed op. Dus motiveer mensen om over hun ontwikkeling en groei na te denken. Help mee om uit te tekenen hoe zo’n volgende stap eruitziet. En zeg vervolgens zeker niet te snel ‘nee’, maar probeer op een creatieve manier de groei-ambitie van de betreffende medewerker mogelijk te maken.” 

Saskia Krings: “Voor leidinggevenden is het heel belangrijk dat ze hun mensen echt ‘zien’. Dat ze doorhebben welke kwaliteiten iemand heeft en dat ze daarop inspelen. Het kan je maken of breken als zorgprofessional. Ik heb zelf een paar keer een leidinggevende gehad die mijn potentie zag en me verder hielp om die te verwezenlijken. Dat heeft me veel geholpen. Nu ik zelf leidinggevende ben, pak ik natuurlijk ook die coachende rol. Ik word super-enthousiast als ik mensen kan helpen om hun kwaliteiten verder te ontwikkelen zodat ze door kunnen groeien.”

De deskundigen

  • Saskia Krings is afdelingshoofd van de poli Chirurgie van ziekenhuis Zuyderland in Sittard en Heerlen en docent lectoraat Wijkgerichte zorg Hogeschool Zuyd
     
  • Harriët Pleiter en Maria Zieltjes zijn beiden loopbaancoach bij Loopbaan in Zorg, in opdracht van negen zorgorganisaties
     
  • Eric Bosman is manager Beleid en Public Affairs bij RegioPlus, dat regionale werkgeversorganisaties in zorg en welzijn verbindt
     

2. Laat medewerkers buiten hun eigen afdeling aan de slag gaan

Harriët: “Het is goed als zorgprofessionals binnen hun eigen of een partnerorganisatie ervaring kunnen opdoen op andere plekken. Bijvoorbeeld door een flexpoolconstructie, of je zet een programma op dat dit mogelijk maakt. Dat zijn we op dit moment aan het doen voor de deelnemende organisaties binnen Loopbaan in Zorg.” 

Eric Bosman: “Bij Regio+ werken we aan de mogelijkheid om zorgprofessionals bij verschillende zorg- en welzijnsorganisaties tegelijkertijd te kunnen laten werken. Er zijn veel regels die het lastig maken om zo’n regionale samenwerking mogelijk te maken. We werken er hard aan om die te tackelen. Zodat zorgprofessionals bij wijze van spreken op maandag in de gehandicaptenzorg kunnen werken, op dinsdag in de GGZ en de rest van de week in de thuiszorg.”

Saskia: “Binnen je organisatie valt veel te leren en te ontdekken. Probeer het zo te regelen dat je medewerkers mee kunnen kijken of ‘stage kunnen lopen’ op andere afdelingen, dus buiten hun eigen werkvloer. Dat is enorm waardevol. Zeker is dat soms lastig qua inroostering of andere praktische zaken, maar laat die niet bepalend zijn.”

3. Kijk kritisch naar je kwalificatiebeleid

Maria Zieltjes: “Nieuwe vormen van ervaring opdoen en ook de personeelskrapte in de zorg dwingen ons om anders te kijken naar het trainings- en kwalificatiebeleid. Waarom moet je nog een hele training injecteren volgen als je door ervaring op de werkvloer bekwaam genoeg bent? Waarom kan een ervaren collega dan geen bevoegdheid toekennen, waarbij de medewerker vooraf bijvoorbeeld een e-learning heeft gevolgd? Dit is drempelverlagend voor de zorgprofessional om zichzelf te ontwikkelen én het heeft een positief effect op de bezetting op de afdeling.”

Saskia: “De ouderen, denk aan babyboomers en generatie X, zijn vooral resultaatgericht. Diehard werken voor de patiënt. Dat merk je ook aan hun ambities en de doelen die ze zichzelf stellen. Deze generatie is meer bescheiden, zullen niet snel iets extra’s vragen. Ook zijn de ambities vaak minder hoog. Ze hebben meer behoefte aan behouden wat ze hebben. Dit geldt natuurlijk niet voor iedereen.  Bij jongere generaties draait het veel meer om werkplezier, maar ook om persoonlijke groei. En die groei moet vooral snel gaan, precies op de manier zoals ze dat zelf voor zich zien. Dat vergt dus verschillende manieren van coaching.”

"Een betere coaching betekent zeer waarschijnlijk een betere ontwikkeling"

4. Houd rekening met leeftijd

Maria: “Oudere medewerkers lopen minder te koop met hun ambities en groeiwensen dan jongeren, maar vinden die wel belangrijk. Jongeren stappen veel sneller op als ze niet vinden wat ze zoeken. ‘Dan ga ik wel naar de buren’, denken ze. En de arbeidsmarkt is voor zorgprofessionals heel gunstig op dit moment, dus dat gebeurt veel. Daarom is het belangrijk om doorlopend aandacht voor ontwikkeling te hebben, zodat je van elke medewerker weet wat er speelt op dat moment. Een betere coaching betekent zeer waarschijnlijk een betere ontwikkeling.”

5. Werk samen met andere zorgorganisaties

Harriët: “Bij Loopbaan in Zorg werken we in opdracht van van negen zorgorganisaties. Zo’n ‘warm’ en overzichtelijk netwerk is heel waardevol, want je kent elkaar en kunt elkaar helpen. Stel, de ene instelling heeft een medewerker die ze niet meer voor de eigen organisatie kan behouden. Dan kan de HR-verantwoordelijke meedenken waar diegene van waarde kan zijn voor een partnerorganisatie. Investeren in een netwerk betekent dus meer kansen om iemand te behouden voor de zorg.”

Eric: “Het loont ook meer om je te ontwikkelen als een overstap of uitbreiding van de werkzaamheden bij een andere organisatie makkelijker is. In een verpleeghuis is de behoefte aan hbo-V’ers bijvoorbeeld beperkt. Maar stel zo’n instelling werkt samen met een ziekenhuis en ze maken gebruik van elkaars ‘medewerkerspool’. Dan is het meteen een stuk aantrekkelijker voor zowel werknemer als werkgever om een mbo-V’er een hbo-opleiding te laten volgen.”

“Een betere coaching betekent zeer waarschijnlijk een betere ontwikkeling"

6. Durf te experimenteren

Eric: “De sector moet een transitie ondergaan om onder meer de schaarste op de arbeidsmarkt aan te kunnen. Het is niet meer vanzelfsprekend dat de mensen zich aanpassen aan de banen. We moeten de banen zo goed mogelijk aanpassen aan de wensen en ambities van zorgprofessionals. Het is belangrijk om te blijven zoeken naar de juiste vorm om dat te doen, om te blijven experimenteren. En dat is hard nodig. Om de sector klaar te stomen voor de toekomst, en om zorgprofessionals de groeimogelijkheid te geven die ze verdienen.”

Lees ook:

Zoeken