Odeaandezorg_Logo_Horizontaal_blauw

Groeikansen? Zó pak je die als zorgprofessional

Steeds meer zorgprofessionals besluiten om de zorg te verlaten. Een veelgehoorde reden is het gebrek aan mogelijkheden om je te ontwikkelen. Toch liggen er meer groeikansen dan je denkt. Maar hoe verzilver je die nou? We vroegen 5 deskundigen naar hun belangrijkste adviezen.

1. Blijf altijd nieuwsgierig

Saskia Krings (afdelingshoofd poli Chirurgie van ziekenhuis Zuyderland in Sittard en Heerlen en docent lectoraat Wijkgerichte zorg Hogeschool Zuyd): 

“Nieuwsgierig zijn is de sleutel naar groei. Een gebrek aan nieuwsgierigheid zorgt ervoor dat je kansen niet ziet. Dus kijk met interesse om je heen, ook buiten je eigen domein. Wat voor werk doen anderen, en hoe doen ze dat? Zou ik dat werk graag doen? Of kan ik er in ieder geval iets van leren voor mijn huidige werk?”

2. Stel je eigen belang voorop

Annemarie de Vos (lector Continue Professionele Ontwikkeling van Verpleegkundigen aan het Elisabeth-TweeSteden Ziekenhuis in Tilburg, Avans Hogeschool en Fontys Hogeschool): 

“Zorgprofessionals zijn van nature bescheiden. Ze zijn vooral bezig met het zorgen voor anderen, en kijken daarom minder naar hun eigen belang. Dus is het voor velen ook lastig om strategisch naar hun loopbaan te kijken. Ik zeg tegen hen: ‘Kom op, zorg ook goed voor jezelf en neem de regie over je eigen professionele ontwikkeling.’”

3. Weet wat je motiveert

Saskia: “Vraag jezelf af: ben je van binnenuit gemotiveerd om je te ontwikkelen of iets anders te gaan doen? Ik heb zelf gewerkt als ziekenhuis- en wijkverpleegkundige en als leidinggevende. Nu ben ik afdelingshoofd van de poli Chirurgie. Die laatste stap kwam bij mij echt van binnenuit. Ik vond chirurgie altijd al interessant en dat nam toe in de tijd dat ik mantelzorger was voor mijn vader. Die was in die tijd geregeld op de afdeling vaatchirurgie te vinden, en ik dus ook. Ik zag daar veel dingen die beter konden. Het maakte dat ik hier graag naar toe wilde, om te kijken hoe we dingen anders zouden kunnen doen.”

Zodra je weet wat je motiveert en welke richting je op wil, is het belangrijk om je mogelijkheden goed in kaart te brengen. In het vorige deel van deze serie las je al over projecten als Zorginspirator, dat inzicht geeft in opleidings- of loopbaanmogelijkheden in de zorg. Daarnaast kan ook een HR-verantwoordelijke of loopbaancoach je helpen in je zoektocht. Harriët Pleiter is loopbaancoach bij Loopbaan in Zorg, in opdracht van negen zorgorganisaties: “Bij ons kun je voor meer terecht dan alleen loopbaanvragen. Medewerkers komen hier ook als ze vastlopen in hun werk of als ze scherper in beeld willen krijgen welk werk goed bij hun talenten en kwaliteiten past. Persoonlijke ontwikkeling dus.” 

Groeispurt: werk maken van je ontwikkeling

Werken aan je ontwikkeling, bijblijven op kennisgebied en in het bezit zijn van de juiste certificeringen: al die dingen zijn belangrijk voor jou als zorgprofessional. Of je nu in dienst bent of als zzp’er je werk doet. 

De drempel om een training of bijscholing te volgen kan echter hoog zijn. Daarom nam PIDZ het initiatief voor Groeispurt. “Hiermee willen we bijscholing en certificering toegankelijker maken voor zzp’ers, voor zorgmedewerkers met een dienstverband en voor zorginstellingen”, vertelt Tessa Spierings, community manager bij PIDZ. 

Een initiatief als dit is hard nodig volgens Tessa. “Vooral voor kleine zorgorganisaties is het soms lastig om scholing goed te regelen. Die zorg nemen wij hen uit handen: het Groeispurt-platform biedt praktijkopleidingen en online trainingen van erkende opleiders en is gekoppeld aan het Kwaliteitsregister. Als een deelnemer een training goed afrondt of een certificaat behaalt, dan wordt dat daar meteen op bijgeschreven. Dat betekent dus weinig administratieve rompslomp voor werkgevers en deelnemers.”

Meer werkgeluk
“De aanvullende trainingen die we met Groeispurt bieden, zorgen voor een totaalaanbod om jezelf te blijven ontwikkelen,” vult Tessa aan. Het volgen van bijscholing en jezelf ontwikkelen draagt bij aan werkgeluk. Je kunt bijvoorbeeld efficiënter werken omdat je betere ondernemersvaardigheden hebt. Je weet beter om te gaan met agressie, waardoor een werkdag rustiger verloopt. Of je leert beter luisteren, waardoor de patiënt of cliënt zich beter gehoord voelt.” 

Voor zzp’ers is het belangrijk om zo breed mogelijk opgeleid en gecertificeerd te zijn, voegt Tessa toe. “Dan kunnen ze bij meer zorginstellingen werken. Voor werkgevers biedt Groeispurt de mogelijkheid om volledige teams, inclusief zzp’ers, de benodigde scholing te laten volgen. Die gezamenlijkheid is weer positief voor het teamgevoel. En met het bieden van dit soort ontwikkelmogelijkheden neem je ook de verantwoordelijkheid voor goed werkgeverschap en verklein je wellicht het verloop onder personeel. Het mes snijdt bij Groeispurt aan vele kanten dus!”

4. Op je eigen werkplek valt er ook veel te leren

Annemarie: “Denk niet meteen te groot. Je hóéft niet te switchen van baan of een opleiding te volgen om te groeien in je werk. Blijf je verwonderen en je continu afvragen waarom je dingen doet zoals je ze doet. Als je daar geen antwoord op vindt, ga het dan zoeken. Vraag het aan collega’s op je eigen en andere afdelingen. Ga eens naar de bibliotheek of neem contact op met de informatiespecialist in jouw instelling. Vraag welke literatuur je kunt raadplegen over een onderwerp waar je tegenaan loopt. Dat gebeurt heel weinig. Zorgprofessionals hebben vaak niet door hoeveel ze kunnen leren op hun eigen werkplek.”

5. Zorg dat je je leidinggevende overtuigt

Annemarie: “Stel, een verpleegkundige wil een cursus Oncologie doen en stapt naar de leidinggevende. Wat ik vaak hoor is dat diegene die wens uitspreekt en min of meer verwacht dat de leidinggevende het meteen goedkeurt. En uren en geld vrijmaakt. Maar dat blijkt niet zo en de verpleegkundige gaat gefrustreerd de deur uit: ‘Ik mag ook nooit iets.’ Als leidinggevende had ik in zo’n geval meteen om onderbouwing gevraagd. Hoe draagt die opleiding bij aan je professionele ontwikkeling? Zorgt het ervoor dat je graag in de zorg blijft werken? En wat draagt het bij aan de kwaliteit van de patiëntenzorg op de afdeling? Als je dat soort vragen meteen al goed onderbouwt, is een leidinggevende sneller geneigd om ‘ja’ te zeggen.”

6. Ook al is het druk, ontwikkeltijd gaat voor

Maria Zieltjes is loopbaancoach Loopbaan in Zorg, in opdracht van negen zorgorganisaties: 

“Vaak doe je een opleiding of training naast je reguliere werk. Dan is de verleiding soms groot om tóch niet te gaan als er een gat in het rooster is gevallen. ‘Dan doe ik maar een keertje later die training’, is vaak de gedachte. De hoge werkdruk doet zich ook hier gelden. Maar nee, je moet juist wél gaan. Stel je eigen belang voorop, maar ook zeker dat van de organisatie. Als je kwalitatief goede zorg wil bieden, is goede scholing een van de dingen die onmisbaar zijn.”

7. Ambitie is goed, maar accepteer dat het niet altijd gaat zoals jij wil

Saskia: “Let erop dat je niet té veel té snel wil. Durf je kwetsbaar op te stellen: het hoeft niet exact te gaan zoals jij het voor je ziet. Je leidinggevende kan een waardevolle eigen kijk hebben. Die schat bijvoorbeeld in dat je bepaalde capaciteiten mist om een specifieke opleiding te volgen, of om leidinggevende te worden. Dat hoef je niet als een aanval op te vatten. Zie het als een signaal dat je daaraan moet werken, en probeer dat in kleine stapjes te doen. Als je wil groeien, zul je ook op jezelf, je capaciteiten en je gedrag moeten kunnen reflecteren.”

Lees ook:

Zoeken