Odeaandezorg_Logo_Horizontaal_blauw

Zorginstellingen op social media: in 4 stappen naar meer succes

Succesvolle zorg-influencers, berichten die viral gaan: social media spelen de afgelopen jaren ook in de zorg een steeds grotere rol. Hoe maak je als zorginstelling maximale impact op social media, bijvoorbeeld om meer reacties op vacatures te krijgen? Vier stappen naar meer succes op social.

In het vorige deel van deze serie kon je lezen hoe je als zorgprofessional succesvol kunt zijn op social media. In dit laatste deel draait het om zorginstellingen: wat kun je als organisatie doen om meer volgers, meer interactie en een grotere bekendheid te krijgen op TikTok, Instagram, Facebook of LinkedIn? We vroegen het aan socialmediadeskundigen Maaike Glasbergen en Sonja Loth en ‘zorgfluencers’ Tommie Niessen en Gevangeniszuster Sanne (zie kader).

1. Je kunt meer met social media dan je denkt: zet alle mogelijkheden op een rij

Social media zijn meer dan alleen een online uithangbord voor je organisatie. Doe je niet meer dan het posten van informatie vanuit het management of het online zetten van gelikte video’s? Dan mis je waarschijnlijk kansen. 

Social media kunnen helpen bij het invullen van vacatures, bij het bereiken van cliënten en hun familie en bij het opbouwen van een netwerk rond een bepaald specialisme of thema. Maar je kunt ze ook gebruiken om onderwerpen op de kaart te zetten en het gesprek erover los te maken.

"Je kunt data uit social media gebruiken om onderzoek te doen."

Probeer scherp te krijgen wat er allemaal mogelijk is. Sonja Loth: ”Dingen waar je misschien minder snel aan denkt, zijn het bereiken van mensen die nog geen patiënt zijn, maar wel baat hebben bij goed advies en inspiratie over bijvoorbeeld gezond leven. Of het mogelijk maken en ondersteunen van community’s. Die kunnen helpen met het herverdelen van zorg, want dat wordt een steeds belangrijker vraagstuk. Steeds meer zorg moet immers door mantelzorgers en vrijwilligers worden verleend. In het buitenland zijn organisaties daar al volop mee bezig. Als zorginstelling kun je ook data uit social media gebruiken om onderzoek te doen en mensen te helpen.”

2. Zoek naar mooie verhalen in je organisatie

Show, don’t tell. Oftewel: vertél niet hoe leuk en goed je organisatie is, maar laat het zíén. Dat doe je door het vertellen van echte verhalen vanaf de werkvloer. Maaike Glasbergen: “Veel organisaties zien social media als iets ingewikkelds of spannends. Daarom kiezen ze vaak voor veilige opties. Bijvoorbeeld het delen van beleidsplannen of boodschappen vanuit het management. Ik hoor een leidinggevende dan zeggen: ‘Hier moeten we iets over plaatsen!’ Terwijl ik denk: ‘Maar wie vindt dit interessant?’”

"Eerlijke verhalen verteld door mensen die zelf in het vak zitten, dat werkt het beste."

‘Zorgfluencer’ Gevangeniszuster Sanne: “Eerlijke verhalen verteld door mensen die zelf in het vak zitten, dat werkt het beste volgens mij. Dat zie je aan de reacties op wat ik doe. Daarin schuilt ook de kracht van social media: houd het persoonlijk en laat zien wat er echt gebeurt. Je kan wel iemand laten zeggen ‘Kom werken in ons team werken, want het is hier zo leuk’, maar dan denk ik al snel ‘het zal wel’.”

Maaike: “Neem een video van het Wilhelmina Kinderziekenhuis als voorbeeld, waarbij het hele zorgteam om het bed van een patiëntje ‘hoofd, schouders, knie en teen’ staat te zingen. Dit zegt zo veel over de sfeer en de waarden van zo’n organisatie en over wat daar gebeurt. Een potentiële medewerker weet na het zien precies waarom hij of zij daar zou willen werken.”

3. Maak scherpe keuzes en doe niet te veel

Als je die mooie verhalen gevonden hebt, kies dan de juiste vorm om ze in te vertellen. In het voorbeeld van het Wilhelmina Kinderziekenhuis werkt video het beste. Maar soms is tekst met een foto een betere optie. Bijvoorbeeld als privacy een belangrijke rol speelt. De vorm hangt ook af van het kanaal dat je kiest: op LinkedIn vertel je je verhaal anders dan op TikTok. 

“Wil je startende zorgprofessionals bereiken? Dan zou ik niet op Facebook posten."

Het is ook niet nodig om op elk medium aanwezig te zijn. Maaike: “Je kunt het beter goed doen op één kanaal dan half op vijf kanalen. Elk platform vraagt om een eigen strategie en eigen content en dat kost gewoon tijd. Als je consequent en langdurig op bepaalde momenten actief bent, zijn je berichten beter zichtbaar. Daarnaast is het belangrijk dat gebruikers en volgers altijd meteen begrijpen waarom jij als organisatie dat bericht schrijft of die video post. Onderzoek ook goed waar je doelgroep zit. De gemiddelde Facebookgebruiker is al wat ouder. Wil je dus startende zorgprofessionals bereiken, dan zou ik niet daarop gaan posten. Wil je snel veel mensen bereiken? Dan is je beste kans op dit moment om heel actief te zijn op TikTok.”

4. Betrek je medewerkers bij het maken van content

De beste verhalen vind je op de werkvloer. Kijk bijvoorbeeld naar succesvolle onafhankelijke zorgfluencers als Tommie in de Zorg, maar ook naar accounts van zorgteams en individuele medewerkers binnen een organisatie, zoals In de zorg met Rob, Broeder Joep en Somatiektok.

Geef daarom de ruimte aan medewerkers om hun eigen verhaal te vertellen en dat van de organisatie. Benoem bijvoorbeeld ambassadeurs die je actief steunt om op social media te posten over hun werk. Of werk als communicatieafdeling samen met medewerkers die zelf content maken. Geef ze middelen, training en tijd om dat te doen.

Als zorgprofessionals met steun van de organisatie aan de slag gaan, kunnen goede afspraken helpen. Het is vaak een kwestie van de juiste balans vinden tussen vrijheid om te maken wat je wil en rekening te houden met het belang van de organisatie. Tommie Niessen: “Je moet voorkomen dat het een moeilijk gedoe wordt, met scriptjes waar de afdeling communicatie eerst 30 keer overheen moet kijken. Het werkt niet als je als organisatie te voorzichtig bent.”

Wie is wie?

Maaike Glasbergen: communicatieadviseur en oprichter van De Contentkliniek, gespecialiseerd in social media en arbeidsmarktcommunicatie voor zorginstellingen.

Sonja Loth: communicatiestrateeg die in 2009 Social.Inc oprichtte. Dat was het eerste Nederlandse marketing- en communicatiebureau dat zich volledig richtte op social media.

Tommie Niessen: zelfstandig verpleegkundige in de ouderen- en hospicezorg, beter bekend als Tommie in de Zorg. Schreef drie boeken, startte een interviewpodcast, geeft door het hele land presentaties en trainingen en heeft zijn eigen platform voor zorgverleners opgericht en heeft populaire accounts op op YouTube, Instagram (32.000 volgers) en Facebook (92.000 volgers).

Gevangeniszuster Sanne: verpleegkundig specialist in opleiding bij de Penitentiaire Inrichting in Zwolle. Onder de naam Gevangeniszuster Sanne is ze ambassadeur van haar werkplek bij de Dienst Justitiële Inrichtingen. Haar Instagram-account heeft ruim 6,5 duizend volgers en blogs op LinkedIn halen soms wel 16.000 views. Ook staat ze vaak media te woord en geeft ze presentaties over haar werk.

Maaike Glasbergen is het daarmee eens: “Het is zeker goed om afspraken te maken, maar voorkom dat je alles dichttimmert. Basisregels over wat wel en niet mag zijn goed. Medewerkers moeten het vooral leuk vinden om te doen, en de content moet dat ook uitstralen. Kijk naar de Traumaatjes. Die laten op hun Instagram- en TikTok-accounts zien wat hun werk inhoudt, maar op een heel luchtige manier, met af en toe een dansje tussendoor. Het laat heel goed zien hoe enthousiast en gezellig zo’n team is. En dat komt echt vanuit henzelf, dat is niet in overleg bedacht.”

Eén ding is belangrijk om in het achterhoofd te houden volgens Maaike: social media zijn vluchtig. “Probeer dus vooral ook gewoon dingen uit en kijk of ze werken. Je moet nooit een week bezig zijn met een post, want uiteindelijk kijken mensen er maar een paar seconden naar. Trends en memes op social media zijn binnen no time weer voorbij. Het is beter om het gewoon te doen, het uit te proberen. En als het niet blijkt te werken, heb je er in ieder geval van geleerd.”

Lees ook:

Zoeken