‘Onderscheid jezelf van de rest’

Bij Norma Claussen (54) staat de cliënt altijd centraal, ook tijdens haar bijscholingen voor zorgverleners. De oprichter van de Academie Voor Zorgend Nederland (AVZN) stelt dat het voor iedereen belangrijk is om zich bij te scholen. En al helemaal voor de zelfstandige zorgprofessional.

Maar waarom is bijscholing relevant? “De zorg staat nooit stil. Nadat je een opleiding hebt gevolgd, ben je echt nog niet uitgeleerd. Het is goed om je kennis te blijven bijspijkeren”, zegt Claussen, die in 2013 AVZN heeft opgericht. “Het werken in kleinschalige woonvormen vraagt bijvoorbeeld andere competenties dan werken in grootschalige woonvormen.”

Tijdens haar trainingen, workshops of opleidingen vraagt Claussen een actieve houding van haar cursisten. Ze wil dat de ze goed beslagen ten ijs komen – bij binnenkomst hebben de deelnemers al een cliënt bij wie ze de kennis en vaardigheden toepassen middels opdrachten. Daar maken ze vervolgens een verslag van. “We willen dat de zowel de deelnemer als de cliënt direct voordeel heeft van de scholing”, legt Claussen uit.

Ze ziet volop mogelijkheden voor de bijscholing van zorgverleners. In de loop van dit jaar wil de oprichter van AVZN gaan werken met e-learning, het elektronisch bijscholen. “Dat is zeker voor zzp’ers interessant. Dat kunnen ze gewoon thuis doen. Het scheelt veel tijd.”

Taakgericht

Zorgverleners en organisaties werken vaak nog té taakgericht, zegt Claussen. In deze aanpak staat niet de cliënt centraal, terwijl dit wel het uitgangspunt zou moeten zijn. “We moeten de cliënt een fijne oude dag bezorgen, meer gericht op welzijn”, legt Claussen uit, die al sinds haar achttiende in de zorg werkt.

Met haast alle sectoren die zorgland kent, heeft ze in haar eigen carrière kennisgemaakt. Van de thuiszorg tot aan het ziekenhuis en van jeugdzorg tot aan het verpleeghuis. De afgestudeerd A-verpleegkundige, nu verpleegkundige niveau 4/5, en leraar verpleegkunde is van alle markten thuis.

Maar dementiezorg trekt haar persoonlijk het meest. Ze gebruikt voorbeelden uit deze sector in haar huidige vak. “Wanneer er agressie optreedt bij de dementerende, je wordt bijvoorbeeld gebeten of geslagen, dan hoor je als zorgverlener te weten waar dat gedrag vandaan komt. Vaak weet de verzorgende dat nog niet.”

In haar trainingen toont Claussen de cursisten de gedachtegang achter een bepaalde handeling. “Door écht te weten wat je doet, kun jij je onderscheiden. Je dient pas medicatie toe als iemand ziek is. Dat doe je niet voor de lol. Maar dan moet je wel de symptomen en complicaties herkennen.”

Bewustwording

In de beredenering van Claussen staat altijd één vraag centraal: waarom ben ik van toegevoegde waarde voor een opdrachtgever? “Als zelfstandige zorgprofessional wil jij anders zijn dan de rest, erbovenuit steken. Je maakt reclame voor jezelf en voor je eigen bedrijf.”

De juist bijscholing draagt bij aan je eigen profilering, meent Claussen. Wat ze de (zelfstandige) zorgverleners aanraadt? “Ik zeg niet hoe vaak iemand zich bij moet scholen.” Ze benadrukt dat de essentie juist ligt in iets anders, in de volgende vragen: weet ik voldoende van de sector? Ben ik bekwaam genoeg? “Kan je die vragen niet volmondig met ‘ja’ beantwoorden, dan zou het niet verkeerd zijn om bij te scholen. Het gaat uiteindelijk om de cliënt. Die staat altijd centraal.”

19 augustus 2017

Nieuwsbrief

Bedankt voor het inschrijven voor onze nieuwsbrief. Vanaf nu zullen we je op de hoogte houden omtrent het laatste nieuws van PIDZ.