Peter: ‘Als de cliënt wil schaken, dan doen we dat’

Peter Ouwerling

Door meer en beter naar de wensen van de cliënt te luisteren, kan nog betere zorg worden verleend. Dat stelt franchisenemer Peter Ouwerling (61) van PIDZ Haarlem, die zelf vanaf zijn achttiende op de werkvloer staat. Een ding valt hem op met al zijn jaren ervaring: er wordt nog te weinig naar de cliënt geluisterd.

Kloof
Door een luisterend oor te bieden, weet Peter dat de cliënt meer zorg op maat kan krijgen. Hij ziet dat de afstand tussen cliënt en zorgverlener is vergroot. “Door protocollen die van bovenaf worden opgelegd, krijgt de cliënt minder ruimte om te uiten wat hij of zij daadwerkelijk wil.”

Dat komt mede doordat zorgverleners twintig à dertig procent van hun tijd kwijt zijn aan administratieve rompslomp. “Dat heeft te maken met het wantrouwen van zorgverzekeraars en de overheid”, vertelt hij in een brasserie in het nietige dorpje Egmond-Binnen. “Tegenwoordig wordt je omvergeblazen door alles wat je moet controleren. We werken grotendeels lijstjes af.” Ook dat is volgens hem een van de redenen dat er een kloof ontstaat tussen cliënt en zorgverlener.

Thuis in een verzorgingshuis
Peter vindt dat de zorgbehoevende meer aandacht verdient en dat het ook anders kan. Zijn uitgangspunt: de cliënt behoudt altijd de regie. “Bied een luisterend oor. Zo kan hij of zij pas écht zorg op maat krijgen.” Maar dat is niet de enige oplossing. “Creëer een gezinssituatie, zoals jij dat thuis ook doet. Ja, dat kan ook in een verzorgingshuis.”

Wanneer hij zelf op de werkvloer staat, doet hij er alles aan om het de cliënt naar zijn of haar zin te maken. “Het zit hem in de kleine dingen. Wil iemand een knuffel, dan geef ik die. Als ze een uurtje willen schaken, dan doen we dat”, besluit Peter, waarna hij in lachen uitbarst. “Maar dan wil ik wel de eerste zet doen.”

10 maart 2017

Nieuwsbrief

Bedankt voor het inschrijven voor onze nieuwsbrief. Vanaf nu zullen we je op de hoogte houden omtrent het laatste nieuws van PIDZ.