PIDZ heeft twee schooljaren de Prins Willem-Alexander School (PWA-school) in Veldhoven mogen verblijden met unieke en leerzame activiteiten in het kader van het project Met zorg verbonden. Een terugblik met locatieleider Femke Ritz, leerkrachten Carien Jansen-Smits en Yolanda Wilken en algemeen directeur Hetty van Dommelen van PIDZ. ,,Die kinderen hebben echt genoten.”
De interviews gaan telefonisch, omdat de PWA-school vanwege corona is gesloten voor externen. Maar ook op deze manier kunnen Carien, Yolanda en Femke hun enthousiasme kwijt. In het kader van het project Met zorg verbonden heeft PIDZ activiteiten georganiseerd om de kwaliteit van leven voor een kwetsbare doelgroep te verbeteren. In dit geval de leerlingen met een ontwikkelingsachterstand van de PWA-school, een school voor speciaal onderwijs in Veldhoven.
,,Wij hebben echt enorm genoten van de dingen die we voor de PWA-school hebben gedaan.”
Algemeen directeur Hetty van PIDZ.
Zij konden de afgelopen jaren hun energie kwijt tijdens een spellenmiddagen, konden hun buik vol eten met pannenkoeken van Papa, leerden drummen en dansen en mochten snoezelen met dieren. Dit is een kleine greep uit de activiteiten waaraan de kinderen konden deelnemen. ,,Wij hebben echt enorm genoten van de dingen die we voor de PWA-school hebben gedaan”, benadrukt algemeen directeur Hetty van PIDZ. ,,Dat zag je ook terug bij de medewerkers. Sommigen komen niet direct uit de zorg, maar maken op deze manier wel kennis met een onderdeel van de zorg, het speciaal onderwijs. Onze medewerkers wilden graag van toegevoegde waarde zijn als we weer eens mochten langskomen.”
Het enthousiasme van de PIDZ-medewerkers is niet onopgemerkt gebleven. Locatieleider Femke daarover: ,,Dat is mij eigenlijk het meest bijgebleven”, vertelt ze. ,,Maar ook de reacties van leerlingen bij de diverse activiteiten en de mooie fotoboeken die nog steeds worden ingezien. Super!”
Snoezelen met dieren
De leukste activiteit in de afgelopen jaren? ,,Het snoezelen met dieren!”, roepen leerkrachten Carien en Yolanda in koor. ,,Die man deed dat fantastisch en kon echt goed inschatten wie wat aandurfde.” Zo waren er onder de kinderen echte waaghalzen die een slang om hun nek droegen of een dwergpapegaai op de hand toelieten.
Sommigen waren daarin wat terughoudender en lieten het dier dan op hun schoot of voet zitten, als het voor hen echt spannend voelde. Yolanda: ,,Ja, dat was heel bijzonder. De kinderen hebben dieren gezien die ze niet snel tegenkomen, zoals een stinkdier. Hoe die kinderen daarop reageren, is echt superleuk om te zien.”
“Activiteiten in een andere omgeving vragen veel van het aanpassingsvermogen van sommige leerlingen en dan is het verrassend om te zien hoe kinderen leren om te gaan met voor hen vreemde situaties.”
Locatieleider Femke Ritz van PWA-school
Maar de docenten van de PWA-school vinden eigenlijk dat ze door één activiteit uit te kiezen de andere tekortdoen. ,,Er is heel goed nagedacht over de diversiteit. Dat je jezelf soms afvraagt: wat hebben ze nu weer bedacht? Heel origineel allemaal. Ik had op een gegeven moment het idee dat we elke maand een activiteit hadden. Zo voelde dat echt”, stelt Carien.
Daar sluit locatieleider Femke zich bij aan. ,,Sommige leerlingen zag je tijdens een activiteit dingen doen die je niet zou verwachten. Activiteiten in een andere omgeving vragen veel van het aanpassingsvermogen van sommige leerlingen en dan is het verrassend om te zien hoe kinderen leren om te gaan met voor hen vreemde situaties”, legt ze uit. ,,Ook zie je kinderen stappen maken omdat ze andere kinderen iets zien doen.” Een goed voorbeeld doet dus volgen.
‘Leefwereld vergroot’
Door de telefoon is het lastig te zien, maar de stemmen van Carien en Yolanda verraden dat ze met veel plezier terugdenken aan de twee schooljaren waaraan PIDZ een steentje heeft bij kunnen dragen. ,,Door de activiteiten is de leefwereld van deze kinderen iets vergroot”, vertelt Carien. ,,Ze stappen allemaal kleine drempeltjes over; de kinderen gaan naar nieuwe plekken, leren andere mensen kennen of maken kennis met dieren of dingen die ze nooit eerder hebben gezien. Hier hebben ze later profijt van. Zo weten ze dat er meer te koop is in de wereld dan, bijvoorbeeld, school en zwemles.”
Hoewel de kinderen enorm hebben genoten, is het niet dat zij regelmatig vragen wanneer weer iets op de planning staat – ook al dateert de laatste activiteit alweer van anderhalf jaar geleden. ,,De kinderen leven heel erg in het moment”, legt Yolanda uit. ,,Op de dag zelf genieten ze enorm, de dag erna ook nog, maar daarna is het gezakt. We hebben alle kinderen een fotoboek gegeven en daardoor halen ze veel herinneringen op. Het beeldend maken werkt voor hen heel goed.”
‘Heel veel energie’
Of zo’n drukke dag met de kinderen ook extra vermoeiend is voor de leerkrachten? ,,Dit geeft ons heel veel energie, omdat zij zo genieten. Alles was zo goed geregeld, waardoor wij individueel aandacht konden besteden als de situatie daar om vroeg”, antwoordt Yolanda.
Om ook de docenten van de PWA-school te verrassen, heeft PIDZ hen 25 kaarten voor een concert van Guus Meeuwis in het Philips Stadion geschonken. De gedachte hierachter: je kunt pas goed voor een ander zorgen, als je goed voor jezelf zorgt. Dat is een gedachtegoed dat PIDZ altijd uitdraagt en zo’n cadeau past daarbij. Een prachtig gebaar, vindt Carien. ,,De boodschap erachter vind ik heel mooi. We hebben een fantastische avond gehad.”
Door corona zijn er geen activiteiten meer georganiseerd en kon de PWA-school zelf ook niets doen. Na dit schooljaar stopt PIDZ met de steun. Algemeen directeur Hetty legt uit waarom. ,,Na drie jaar is het tijd om een ander project uit te kiezen, verbinding te maken en een positieve bijdrage te leveren. Ik vind het echt heel jammer dat we het laatste jaar door corona minder samen hebben kunnen doen.” Ze heeft nog een persoonlijke boodschap voor alle medewerkers van de PWA-school. ,,Ik zie met hoeveel passie en toewijding jullie je werk doen voor de kinderen. Daar heb ik enorm veel waardering voor.”
,,De kinderen hebben dieren gezien die ze niet snel tegenkomen, zoals een stinkdier. Hoe die kinderen daarop reageren, is echt superleuk om te zien.”
Leerkracht Yolanda Wilken
Locatieleider Femke wil daar graag op reageren. ,,Wij willen als PWA-team PIDZ bedanken en Michel van Dinther en Nicky Vereijken in het bijzonder vanwege hun enthousiaste inzet.” Wat de activiteiten voor haar school hebben betekend? ,,Heel veel. We zijn op meerdere momenten zo fijn verrast met leuke en passende activiteiten die we zelf niet konden organiseren. Dat in feite vreemde mensen van een andere organisatie dit doen, was fantastisch. De kinderen hebben er keer op keer van genoten en het gevoel van saamhorigheid was altijd weer aanwezig.”
Videoclip
Sinds de afsluiteinde activiteit, Papa Pannenkoek, zijn de leerlingen en leerkrachten niet verder geweest dan het bos. Yolanda: ,,Dan maken we er elke dag in de klas toch een feestje van?” Met de kerstvakantie op komst gaat dat helemaal lukken in Veldhoven: een videoclip met een kerstwens als afsluiting van 2021.