Vals papiertje

In de auto, als ik onderweg ben richting een van onze franchisenemers krijg ik telefoon van Patrick Coppus, eigenaar van PIDZ Roermond. Ik neem op – handsfree natuurlijk – en krijg een interessante kwestie voorgelegd die ik graag met jou, de lezer, wil delen.

Kwaliteit staat bij PIDZ hoog in het vaandel, iets dat de zorgprofessionals, zorgorganisaties en medewerkers niet ontgaan kan zijn de afgelopen tijd. Patrick vertelt dat een klant heeft gebeld over een zorgprofessional die bij hem staat ingeschreven.

Deze zorginstelling ziet deze beste man, van wie wij de naam nu niet noemen vanwege zijn privacy, graag naar de afdeling komen om de cliënten een fijne dag te bezorgen. Er heerst echter een knelpunt: deze zorgprofessional beschikt niet over het vereiste medicatiecertificaat. Daarom raadt Patrick hem ook af bij de klant.

Toch blijkt deze zorgprofessional plotsklaps over dit benodigde bewijs te beschikken. De opdrachtgever controleert het certificaat en trekt het in twijfel. Om zeker van de zaak te zijn, neemt de zorginstelling contact op met SoloPartners, waar het certificaat vandaan zou komen. Wat blijkt: deze belangenbehartiger voor zzp’ers in de zorg geeft deze training al jaren niet meer en dient een aanklacht in tegen valsheid in geschrifte.

Wat zegt deze situatie nu eigenlijk? PIDZ wil deze zorgprofessional geen trap nageven. Hij heeft spijt betuigd en zou nog liever gisteren dan vandaag zijn actie terugdraaien. Maar hieruit blijkt dat een mooi samenspel is ontstaan tussen zorgorganisatie en PIDZ-vestiging.

Als deze zorginstelling niet achter dit strafbare feit was gekomen, dan Patrick wel. Een medewerker van PIDZ verifieert altijd een nieuw geüpload document. Altijd. Door het snelle en kordate handelen, zijn misschien problemen op de werkvloer voorkomen. Vanwege zijn actie heeft Patrick deze PIDZ’er uitgeschreven en hem geadviseerd terug te keren in loondienst. Die beslissing begrijpt hij volkomen.

Voor de toekomst betekent dit dat de selectie bij PIDZ met het groot aantal aanmeldingen nog scherper zal zijn. En het houdt ook in dat niet iedereen zomaar de omschakeling kan maken van loondienst naar zelfstandig ondernemerschap.

De vaardigheden op de werkvloer kunnen dan wel bovengemiddeld zijn, dit betekent niet dat je ook een goede ondernemer bent. Ook dan dien je aan kwaliteitsverplichtingen te voldoen – iets wat deze zorgprofessional dacht te kunnen omzeilen.

Om dergelijke misstanden in de toekomst te voorkomen, begint PIDZ een meldpunt. Hierop kan iedereen die met PIDZ’ers te maken heeft vermoedens van onjuist gedrag melden. Daarom wil ik graag meegeven: overweeg het dus goed als je de stap naar zzp’er in de zorg wil maken.

Hetty

30 mei 2019

Nieuwsbrief

Bedankt voor het inschrijven voor onze nieuwsbrief. Vanaf nu zullen we je op de hoogte houden omtrent het laatste nieuws van PIDZ.