Van flexwerker naar vaste aanstelling

Een gewaardeerde flexwerker stopt om bij een van de opdrachtgevers vast aan de slag te gaan. Een situatie die sporadisch voorkomt. Moet je dit als PIDZ Uitzend betreuren of juist toejuichen? Op deze vraag geven recruiter Luciano Nichela, zorgprofessional Zuwena Pieter (foto) en Areane Pieters van opdrachtgever Archipel geen eenduidig antwoord.

Op voorhand geven de meeste flexkrachten bij hun intakegesprek niet direct aan dat ze uiteindelijk een vast contract in de wacht willen slepen, stelt recruiter Luciano van PIDZ Uitzend. “Gaandeweg het gesprek merk ik welke kant ze op willen. De een hamert erop om overal een kijkje in de keuken te willen nemen, de ander zegt dat hij graag op een vaste locatie werkt. De eerste maanden werkt de flexkracht sowieso bij diverse opdrachtgevers om te ervaren hoe het is.”

Zo verloopt het ook bij Zuwena Pieter. In de zomer van 2016 pakt ze het vliegtuig van Curaçao naar Nederland. Nog geen maand later is ze PIDZ’er. Na 12,5 jaar werken in de gehandicaptenzorg wil ze eens wat anders en komt via PIDZ ook in de ouderen- en thuiszorg terecht. Ze vindt het geweldig. “Je maakt kennis met diverse collega’s, verschillende bewoners en kunt zelf je werktijden bepalen.”

Vastigheid

Maar na een jaar krijgt de 37-jarige Zuwena een periode-opdracht van vijf maanden bij Archipel. Dat bevalt haar goed. Ze hoeft niet meer iedere keer door de molen van het inwerktraject en kennismaking met collega’s en bewoners. Zorgverleners polsen of ze geen oren heeft naar een vast dienstverband. “Maar ik gaf aan dat flexen echt mijn ding was hoewel ik ook een klik kreeg met iedereen en mij thuis voelde”, licht de helpende (+) toe. Na afloop van haar periode-opdracht gaat ze elders voor een langere tijd aan de slag. “Ook hier wilden ze mij graag behouden. Ze vonden het jammer dat ik wegging.”

Tijdens een verhuizing vraagt Archipel of Zuwena tijdelijk wil helpen. Dat doet ze maar al te graag en het leidt tot het volgende voorstel: ‘Er is een vacature vrij en wij willen graag dat jij komt.’ Het aanbod zet haar aan het denken. “Iets vasts, dat voelde eigenlijk toch zo slecht niet.” Begin januari tekent ze een contract voor 24u in de week.

Hoe gaat zo’n overnameproces in zijn werk?

Recruiter Luciano:“Vaak gaat het er een periode-opdracht aan vooraf. Meestal rekt de opdrachtgever het van drie maanden naar bijvoorbeeld vijf maanden. Dit komt vaak in de zomer voor. En aan het eind van het jaar krijgt de flexkracht een aanbod, omdat dan vaak aan de norm van 1040 uur is voldaan zodat de flexwerker kosteloos kan worden overgenomen. Die vraag krijgen we eigenlijk maandelijks.”

Consulent Areane Pieters van het flexbureau van Archipel:“Vaak gebeurt dit heel spontaan. Alle teams zijn zelfsturend en als zij denken dat de flexkracht binnen het team past en er staat een vacature open: waarom niet? Dan vragen wij een berekening op van de kosten als de norm van 1040 uur nog niet is behaald. Meestal zijn de teams zich niet bewust van de overnamesom: ze schrikken of gaan rekenen. Is er budget, dan nemen we deze flexkracht over en anders houdt het helaas op. Een sollicitatiegesprek is niet nodig, alleen een aannamegesprek, omdat beide partijen elkaar al kennen.”

Welk nadeel kleeft hieraan voor PIDZ?

Luciano: “We raken een gewaardeerde kracht kwijt en dat is natuurlijk ontzettend
jammer. Maar het is uiteindelijk waar jij als bedrijf voor staat. Wil je uren wegzetten of de klant gelukkig maken? Bij ons geniet dat laatste de voorkeur. Wij willen klanten en dus ook de cliënten ontzorgen.”

Consulent Areane van het flexbureau: “Dit hoort bij het wereldje, dat een flexkracht een contract krijgt aangeboden. Ook wij hebben daarmee te maken. Dit is een logisch gevolg van iemand die kwalitatieve zorg verleent. Sommigen willen gewoon tijdelijk op een afdeling werken met als doel een contract in de wacht te slepen.”

Welke voordelen biedt dit PIDZ?

Areane: “Je houdt een opdrachtgever tevreden.”

Zuwena: “Het zorgt voor goede reclame omdat je – oneerbiedig gezegd – een medewerker ‘aflevert’. Toen ik nog flexkracht was, vroegen flexers van andere bureaus weleens via welk uitzendbureau ik werkte. Ze wilden dan meer weten over PIDZ, dan gaf ik gewoon het telefoonnummer.”

Hoe leuk Zuwena Pieter het flexwerken ook vindt, ze zou op dit moment niet terug willen. Ze heeft in het begin nagedacht over een combinatie. “Maar deze vastigheid voelt goed.” Als dank voor haar tomeloze inzet bij PIDZ krijgt ze een bloemetje mee. “We hebben wel even gejuicht hoor. Dit is heel goed voor PIDZ. We helpen een opdrachtgever uit de brand met een kwalitatief goede zorgverlener. Daar doen we het voor”, stelt Luciano trots.

4 juli 2018

Nieuwsbrief

Bedankt voor het inschrijven voor onze nieuwsbrief. Vanaf nu zullen we je op de hoogte houden omtrent het laatste nieuws van PIDZ.