Vier tips van Raphael voor een goede omgang met cliënten

Tien jaar werkt Raphael Pereira (49) in de zorg, waarvan vier jaar als zelfstandig ondernemer via PIDZ. Deze begeleider van psychiatrisch cliënten met verschillende ziektebeelden kent het klappen van de zweep inmiddels wel. Vier tips van Raphael voor een goede omgang met cliënten.

Tip 1: Wees duidelijk en consequent
“Het is altijd fijn voor de cliënt als je duidelijk en consequent bent. Maar dat geldt met name voor degenen die moeite hebben met afdelingsregels en/of normen en waarden in het bijzonder. De cliënten weten wat ze aan mij hebben. Ik heb altijd het beste met de cliënten voor en ga respectvol met ze om, wat ook zo hoort. Wanneer het niet goed gaat, dan zeg ik dat meteen en andersom ook. Ik ben bewust bezig met de cliënt, houdt deze persoon in de gaten en zit er kort op; toont de cliënt gedrag wat niet thuishoort dan spreek ik hem of haar daarop aan. Hierdoor kan ik vaak een potje bij diegene breken.”

Tip 2: Zoek een moment om af te schakelen
“Mijn moment om af te schakelen, is wanneer ik in de auto stap tot ik de sleutel in het slot van de voordeur steek. Uit het samenvatten van de werkdag haal ik inspiratie voor een volgende keer. Wat ging er goed? Wat ging minder? Hoe kan ik de cliënt benaderen op een manier zodat er wel een goede werkrelatie ontstaat? Dat werkt voor mij ontzettend goed, want dan kom ik rustig thuis en ben ik daarna niet meer met mijn werkdag bezig.”

Tip 3: Wees eerlijk en oprecht
“Het is niet erg om te laten zien dat je het even niet meer weet of geraakt wordt door een voorval. De cliënten voelen aan wanneer jou iets dwars zit. Emoties horen bij dit vak. Ik zal een voorbeeld schetsen. Ondanks het inzetten van alle mogelijke middelen om deze persoon goed te begeleiden, kan het niet de gewenste uitwerking hebben. Dan mag je gerust zeggen dat je het niet meer weet. De cliënt zal dan bij zichzelf te rade moeten gaan om te veranderen. Ik merk dat ze er dan echt over nadenken, zodat de begeleiding in het vervolg beter verloopt.”

Tip 4: Inlezen in de cliënt? Doe dat niet op voorhand
“Inlezen kan de ene keer wel en de andere keer niet werken. Het kan zorgen voor ruis omdat je misschien een verkeerd beeld krijgt van de cliënt, die op iedereen anders reageert. Iedere begeleider gebruikt zijn eigen technieken. Mijn advies is om jezelf pas in te lezen wanneer deze persoon moeilijk te benaderen is of wanneer je ergens tegen aanloopt.”

8 november 2016

Nieuwsbrief

Bedankt voor het inschrijven voor onze nieuwsbrief. Vanaf nu zullen we je op de hoogte houden omtrent het laatste nieuws van PIDZ.