Renseigneringsverplichting

Wat moeten zorginstellingen regelen?

Renseignerings-
verplichting

Wat moeten zorginstellingen regelen?

Vanwege de nieuwe renseigneringsverplichting moeten zorginstellingen die zzp’ers in hebben gezet in 2022 tussen 1 en 31 januari 2023 actie ondernemen van de Belastingdienst.

Wat moet een zorginstelling regelmatig?

Heb je in 2022 zzp’ers ingezet in jouw zorginstelling? Dan ben je vanuit de renseigneringsverplichting als opdrachtgever verplicht om voor 31 januari 2023 de volgende gegevens aan te aanleveren van de zzp’ers die ingehuurd zijn:

De Belastingdienst werkt aan een handleiding waarin uitleg gegeven wordt hoe de verplichte gegevens aangeleverd moeten gaan worden. Verwacht wordt dat deze handleiding gepubliceerd wordt op de website Ondersteuning Digitaal Berichtenverkeer (OBD).

Wat moeten zzp’ers regelen?
De actie voor de renseigneringsverzekering ligt bij zorginstellingen. Toch vragen we zzp’ers om hun BSN aan ons door te geven, zodat zorginstellingen deze gegevens kunnen downloaden uit mijnPIDZ. Zo zorgen we er samen voor dat zorginstellingen aan hun verplichtingen richting de belastingdienst kunnen voldoen.

Wat doet PIDZ met de renseigneringsverplichting?
PIDZ gaat zorginstellingen faciliteren om aan deze regelgeving te voldoen. Daarom kunnen bevoegde medewerkers van zorginstellingen vanaf 2023 een lijst downloaden uit mijnPIDZ met de benodigde gegevens van zzp’ers die het aar ervoor een of meerdere opdrachten hebben uitgevoerd voor hun zorginstelling. Zodra deze knop beschikbaar komt, ontvang je hierover mail.

Heb je vragen over de renseigneringsregeling of andere wet- en regelgeving? Stuur dan een mail naar vragenoverdba@pidz.nl

 

Meer weten over PIDZ Detachering?

Laat hier je gegevens achter en je ontvangt direct onze brochure met meer informatie.