Voorbereiding van studenten op het werkveld

Krijgen zorgverleners in spe wel een gedegen voorbereiding op het werkveld? Koen Mandigers vindt van wel, maar aan flexwerken in de zorg besteedt het Summa College in Eindhoven weinig tot nauwelijks aandacht.

Zelf werkt Koen (20) één jaar via PIDZ als helpende in de zorg. Hij begint aan de opleiding verpleegkunde, blijft zitten, stapt na drie jaar over naar de opleiding tot verzorgende maar stopt met school. Ondanks dat hij zich heeft uitgeschreven bij zijn opleiding kan Koen als PIDZ’er aan de slag blijven door zijn overgangscertificaat.

De theorie gaat hem goed af, de stages gaan wat moeizaam omdat Koen de theorie lastig kan toepassen in de praktijk. Om beter voorbereid naar stages te gaan en werkervaring op te doen, hoort hij via via dat de optie bestaat om als flexwerker aan de slag te gaan.

Tijdens de lessen besteden de docenten sporadisch aandacht aan de flexibele schil. Via flyers weten de zorgverleners in spe dat ze als flexer kunnen groeien in hun vak. Op het schoolplein of in de wandelgangen wissel de studenten tussen neus en lippen door hun ervaringen uit.

Het amper aansnijden van dit onderwerp vindt Koen een gemiste kans. “Ik kan het iedereen aanraden om te gaan flexwerken, maar wel pas na het eerste jaar van een zorgopleiding. Dan is het ook de juiste tijd voor opleidingen om hierover te praten met de studenten.”

Waarom dan pas?

“Het is belangrijk om eerst de basiszorg (ADL, red.) onder de knie te krijgen. Hier begint het mee. Daarna kun je als school aandacht besteden aan het flexwerken. Sommigen staan te popelen om ervaring op te doen. Waarom die kans onthouden? Ik zou het als school niet aanbieden tijdens de stageperiodes of in het examenjaar, want dat vind ik persoonlijk te zwaar.”

Wat bedoel jij met ‘te zwaar’?

“Stages zijn vrij intensief, 32 uur in de week. Daarnaast ga je op maandag naar school. En als je ook nog in het weekend werkt, maak je snel weken van vijftig uur. Daar komen dan ook nog de bijbehorende schoolopdrachten bovenop. Ik vond het pittig, maar dit verschilt natuurlijk per persoon.”

Was flexwerken bekend bij jou?

“Nee. Ik wist niet dat het mogelijk was en van PIDZ had ik nog nooit gehoord. Voor scholen kan het een gemiste kans zijn om dit onderwerp onderbelicht te laten. Het kan juist extra studenten aantrekken als zij weten dat ze tijdens hun studie ook ervaring kunnen opdoen naast hun stages.”

De zorgopleidingen die hij volgde, vormden wel een gedegen voorbereiding op het werkveld, vindt de helpende. De vier stages, verspreid over de schooljaren, zijn goed voor zo’n twee jaar werkervaring. “Het echte werk begint pas als je je diploma hebt.”

Toch komen sommige medestudenten er na hun eerste stageperiode, die in het eerste schooljaar loopt van februari tot juni, pas achter dit werk niet bij hen past. “Dat vind ik al vrij laat, want je hebt dan een heel schooljaar weggegooid.” Koen weet na vijf jaar nog niet of hij zijn roeping heeft gevonden. Hij gaat voorlopig vol enthousiasme als helpende aan de slag.

6 september 2018

Nieuwsbrief

Bedankt voor het inschrijven voor onze nieuwsbrief. Vanaf nu zullen we je op de hoogte houden omtrent het laatste nieuws van PIDZ.