Wij-krant | Column: Imago

Het imago van de zorgsector kan wel een boost gebruiken. Niet meer met de staart tussen de benen op verjaardagen vertellen dat je in de zorg werkt, maar juist trots en passie uitstralen. Om dit te bewerkstelligen, zullen we de handen ineen moeten slaan.

In de drie decennia die ik nu in de zorg werk, heb ik gemerkt dat het beeld dat heerst, fluctueert. De ene keer is iedereen lyrisch en een x-aantal jaar later klinken vooral negatieve geluiden. In die laatste fase zitten we nu.

Wie het internet afstruint en ‘imago zorg’ intikt op Google krijgt niet bepaald een goed gevoel. Zomaar een greep uit de bak met zoekresultaten: ‘Naar een beter imago van werken in de ouderenzorg’, ‘Beter imago kan personeelstekort in de zorg terugdringen’, ‘Het dilemma wat ‘het imago van de ouderenzorg’ heet’.

Wat ik merk wanneer de golfbeweging in een dal raakt, is dat we de handen ineenslaan. Dat dienen we nu ook te doen. De media staan bol van de negatieve geluiden; hoge werkdruk, veel administratie en zzp’ers in de zorg zijn veel te duur waardoor ziekenhuizen failliet gaan.

Media hebben veel invloed. Kijk bijvoorbeeld naar Five Days Inside of SynDROOM, programma’s die een Gouden Televizier-Ring hebben gewonnen, of Tommie in de Zorg. De zorg kan de steun in de rug van ambassadeurs goed gebruiken.

De medewerkers in loondienst zijn échte ambassadeurs van het imago. Keert bij hen de tevredenheid terug, dan schudt dit zorgprofessionals in spe ook wakker. De liefde voor de cliënt moet weer de boventoon voeren, want hierom gaan de mensen in de zorg werken.

Misschien dat de media ook een rol kunnen spelen in het oplossen van de tekorten, zo’n 125.000 openstaande vacatures. De negatieve geluiden helpen niet mee deze terug te dringen. Wie wil nu in de zorg werken als hij of zij alleen maar geklaag hoort? Tijd voor de ommekeer. Ik geloof oprecht dat de passie bij zorgprofessionals terugkeert wanneer wij (zorginstellingen, het Rijk, media en bemiddelingsbureaus) de handen ineenslaan.

Ook de zzp’ers in de zorg dragen hun steentje bij aan het imago. Hier kunnen de zorgorganisaties nog een slag in maken en de media ook. Tijd om ook eens de mooie kant van de zorg te laten zien, want we hebben samen één groot gemeenschappelijk doel: voldoende gekwalificeerd personeel dat passie uitstraalt.

Laten we de handen ineenslaan, want daarmee is eerste stap naar imagoherstel is gezet. Zo kunnen we het nieuwe jaar goed beginnen.

18 januari 2019

Nieuwsbrief

Bedankt voor het inschrijven voor onze nieuwsbrief. Vanaf nu zullen we je op de hoogte houden omtrent het laatste nieuws van PIDZ.