Wij-krant | Column: Muisklik

De drukste periode in de zorg is weer ten einde. Iedereen weet dat juni tot en met september gelden als de meest hectische maanden. Natuurlijk verdienen de zorgprofessionals ook een heerlijke vakantie met het gezin – of alleen – om de batterij weer even op te laden.

In andere sectoren gooien ze het bedrijf een aantal weken dicht. In de zorg kan dit natuurlijk niet. De roosteraar moet ieder jaar weer een lastige puzzel leggen om elke zorgverlener de vakantie te gunnen waar hij of zij recht op heeft.

De hulp van de zorgprofessionals die via PIDZ werken, komt dan als geroepen. Door hun beschikbaarheid tijdens de zomer krijgt de zorgverlener in loondienst zijn wel verdiende rust. Maar soms, merken de zorgorganisaties, geven de PIDZ’ers om uitlopende redenen de opdracht terug.

Daarom wil ik iedereen op het hart drukken goed na te denken bij het accepteren van een dienst. De zorgverleners in loondienst lopen al op hun tandvlees, onderbezetting kunnen zij er niet bij hebben. Met één druk op de knop geef je de opdracht terug, maar de consequenties van die muisklik kunnen enorm zijn.

Zo kan Bram bijvoorbeeld zijn dagje Efteling vergeten. Eindelijk krijgt hij begin juni die langverwachte dag vrij om met zijn gezin op pad te gaan, maar de manager komt op het laatste moment vertellen dat het uitstapje niet door kan gaan, doordat een zorgprofessional zijn dienst heeft teruggeven. En een vervanger is in deze drukke maanden niet meteen te vinden.

Ook voor de cliënten kan het vervelende gevolgen hebben. In de zomer is het plannen van uitstapjes al een stuk lastiger, maar door het teruggeven van diensten en het ontbreken van waardige vervanging kunnen de cliënten ook de simpelste dingen niet meer doen. Denk hierbij aan een picknick op het terrein of de basisverzorging: gedoucht worden. Die ene druk op de knop kan hier al voor zorgen.

Afspraak is afspraak. Daar staan we bij PIDZ voor. Je afspraken niet nakomen, zeker in deze tijd, kan gewoon écht niet als de reden niet legitiem is. Aan overmacht valt niets te doen, maar als je bij een andere opdrachtgever minder ver hoeft te reizen, vind ik dat geen geldig argument.

Daarom wil ik graag een beroep doen op ieders professionaliteit en verantwoordelijkheid. Als je echt passie en hart voor de zorg hebt, denk dan alsjeblieft goed na voordat je die opdracht accepteert en later teruggeeft. PIDZ-kantoren proberen met man en macht vervanging te regelen, lukt dit niet dan hebben de zorgorganisaties een probleem en uiteindelijk ook de cliënten. En dat wil jij toch ook niet?

9 november 2019

Nieuwsbrief

Bedankt voor het inschrijven voor onze nieuwsbrief. Vanaf nu zullen we je op de hoogte houden omtrent het laatste nieuws van PIDZ.