Wtza: heb jij je al aangemeld als zorgaanbieder?

Op 1 januari 2022 is de Wet toetreding zorgaanbieders (Wtza) ingegaan en moeten alle zzp’ers in de zorg vermeld staan in het Zorgaanbiedersportaal. Via deze nieuwe wet wil de inspectie alle zorgaanbieders in beeld krijgen, zodat zij beter toezicht kan houden. Dit moet de kwaliteit in de zorg verbeteren. Heb jij dit al gedaan?

3 Stappen WTZA registratie

Wtza: Hoe controleer je of je geregistreerd bent?

Je kunt je eigen onderneming opzoeken in het zorgaanbiedersportaal door de naam van jouw onderneming in het Zorgaanbiederportaal op https://zoeken.zorgaanbiedersportaal.nl in te voeren en op “zoeken” te klikken.  Bij jouw bedrijfsprofiel zie je een aantal bedrijfsgegevens van jezelf. Controleer of de juiste gegevens in het zorgaanbiedersportaal staan geregistreerd. Is  dit niet het geval? Dan kun je de gegevens aanpassen via het portaal.

Wtza: Hoe moet je je registreren?

Ben je nog niet geregistreerd in het zorgaanbiedersportaal? Dan kun je nog niet aan de slag als zzp’er in de zorg. Wanneer je je niet registreert en toch werkt als zzp’er in de zorg, dan kun je beboet worden voor een bedrag dat kan oplopen tot € 21.750,00.

Stap 1: Log in op het zorgaanbiedersportaal
Ga hiervoor naar https://mijn.zorgaanbiedersportaal.nl/ en gebruik eHerkenning (https://eherkenning.nl). Je regelt zelf eHerkenning bij één van de verschillende leveranciers. Op de website van eHerkenning vind je een stappenplan dat je door de belangrijkste aspecten van het aanvraagproces leidt.

Stap 2: Vul de vragenlijst in
Vul de vragenlijst in op https://mijn.melding.zorgaanbiedersportaal.nl/. Hiermee controleer je of de door jou verleende zorg aan alle kwaliteitseisen voldoet. Vragen die niet op jou van toepassing zijn als zzp’er mag je met ‘nee’ beantwoorden. Vragen die je met ‘ja’ beantwoordt, moet je ook daadwerkelijk kunnen aantonen.

Meer informatie over de kwaliteitseisen die in de vragenlijst getoetst worden vind je op https://www.meldennieuwezorgaanbieders.nl/checklist-alles-op-orde.

Stap 3: Check je inschrijving
Kijk de volgende dag op https://zoeken.zorgaanbiedersportaal.nl/ of je er als zorgaanbieder gevonden kan worden. Kun je jezelf terugvinden? Dan is je registratie gelukt.

Stap 4: Ga aan de slag met verbeterpunten
Na het invullen van de vragenlijst ontvang je een overzicht met welke kwaliteitseisen je op orde hebt, wat er nog beter kan en wat er nog ontbreekt. Het is niet zo dat je meteen alles perfect op orde moet hebben binnen jouw onderneming. Dit overzicht geeft je handvatten waar je mee aan de slag kunt gaan om te voldoen aan de wet- en regelgeving die voor jou van toepassing is als zzp’er in de zorg.

Vergeet niet om deze post te delen.

Tom Lemmens | PIDZ
Tom Lemmens | PIDZ
PIDZ is niet zomaar een organisatie. Achter PIDZ schuilt een duidelijk verhaal. Als senior communicatie adviseur heeft Tom als doel om met een heldere communicatiestrategie het verhaal van PIDZ nog duidelijker naar buiten te brengen. Wel op een manier die goed bij hem past: warm en gestructureerd.

Pauzemomentje?
Ontdek onze nieuwsbrief

Misschien is dit ook wel iets voor jou.

Meer weten over PIDZ Detachering?

Laat hier je gegevens achter en je ontvangt direct onze brochure met meer informatie.